استخر و شنا

فواید شنا برای سلامتی چیست؟

مردی در حال شنا کردن

شنا، ورزشی آبی که از دیرباز موردتوجه انسان‌ها بوده است، فراتر از یک تفریح تابستانی ساده، فواید شنا برای بدن بسیار است در واقع این ورزش گنجینه‌ای از فواید برای سلامت جسم و روح افراد به همراه دارد. استخر شنا ارکیده انواع خدمات شنا را که شامل سانس‌های خصوصی، عمومی و دوره‌های آموزشی است برای رفاه حال شما فراهم کرده است. ما در این مقاله، به غوطه‌وری در دنیای شگفت‌انگیز شنا می‌پردازیم و برخی از مهم‌ترین فواید شنا را بررسی می‌کنیم:

 

1. فواید شنا در کاهش وزن :

یکی از بهترین فواید شنا برای بانوان و آقایان رسیدن به‌تناسب اندام است. به طور متوسط، یک فرد با وزن ۷۰ کیلو می‌تواند در عرض ۳۰ دقیقه شنا، حدود ۳۰۰ کالری بسوزاند. این امر به دلیل مقاومت آب و حرکات بدن در هنگام شنا است که باعث می‌شود نسبت به سایر ورزش‌ها مانند پیاده‌روی یا دویدن کالری بیشتری سوزانده شود. همچنین شنا می‌تواند به کاهش چربی‌های اضافی دور شکم کمک کند با انجام شنا منظم داشتن شکم تخت و بدون چربی دیگر رؤیا نیست.

شناکردن مرد جوان در اعماق آب

شنا برای حفظ تناسب اندام

 

2.تقویت قلب و ریه:

شنا همان‌طور که به تقویت عضلات بدن می‌پردازد سیستم قلبی و عروقی را تقویت می‌کند. شنا با افزایش ضربان قلب و تنفس، به بهبود عملکرد قلب و ریه کمک می‌کند. این امر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و فشارخون بالا را کاهش دهد. جالب است بدانید برخی مطالعات حاکی از آن است که شنا ممکن است در کاهش قند خون هم مؤثر باشد.

 

3. شنا برای تقویت مفاصل:

 یکی از بزرگ‌ترین فواید شنا فعالیت تمامی عضلات بدن به‌صورت هم‌زمان است که هیچ‌گونه فشار مضاعفی را به اندام‌های بدن وارد نمی‌کند. از طرفی ورزش‌های دیگر مانند دویدن فشار زیادی به مفاصل وارد می‌کند، در واقع شنا ورزشی کم‌فشار است که به مفاصل، به‌ویژه مفاصل زانو و لگن، آسیب نمی‌زند.
همچنین شنا برای زانودرد و تسکین دیگر دردهای مفاصل مناسب است و می‌تواند به تقویت مفاصل در بهبود دامنه حرکتی کمک کند. این ورزش برای افراد مبتلا به آرتروز بسیار مفید است و در تسکین دردهای مفاصل مؤثر است.

 

4. بهبود روحیه و کاهش استرس:

شنا، نه‌تنها برای سلامتی جسم، بلکه برای سلامت روان نیز فواید زیادی دارد. حرکات موزون و ریتمیک شنا می‌تواند به ترشح هورمون‌های شادی‌آور مانند اندورفین در بدن کمک کند و استرس را کاهش دهد. علاوه بر این، از دیگر فواید شنا افزایش تمرکز و احساس آرامش است. غوطه‌ورشدن در آب و حرکات موزون شنا حس آرامشی را در فرد ایجاد می کند. این امر می‌تواند در افزایش کیفیت زندگی افراد مؤثر باشد.

فواید شنا

تاثیر شنا در کاهش استرس

 

5. افزایش قدرت و استقامت عضلات:

شنا، یک ورزش هوازی است که به افزایش قدرت، تعادل و استقامت عضلات کمک می‌کند. شناور شدن در آب عضلات بدن را به چالش می‌کشد و باعث کشیدگی و تقویت عضلات در قسمت شانه‌ها، پاها و شکم می‌شود. در نهایت این امر می‌تواند به بهبود عملکرد فرد در فعالیت‌های روزمره و سایر ورزش‌ها کمک کند. همچنین شناکردن در تسکین درد عضلات آسیب‌دیده مؤثر است.

 

6. خواب بهتر با شنا:

فعالیت بدنی منظم، از جمله شنا، می تواند به بهبود کیفیت خواب و رفع بی‌خوابی کمک کند. از طرفی طبق تحقیقات منتشر شده در healthline نشان داده شد افراد مسن بعد از انجام ورزش شنا خواب بهتری را در شبانه‌روز تجربه کرده‌اند. شنا با خسته کردن بدن و کاهش استرس، به فرد کمک می کند تا خوابی عمیق تر و آرام تر داشته باشد در نتیجه احساس شادابی بیشتری در فرد ایجاد می شود.

 

7.ورزشی مناسب برای افراد در هر سنی:

شنا، ورزشی است که در هر سنی و با هر سطحی از تناسب‌اندام می‌توان از آن لذت برد. این ورزش برای افراد مبتدی، افراد مسن و حتی کودکان نیز مناسب است؛ بنابراین افراد می‌توانند بدون هیچ محدودیت سنی از شناکردن در استخر لذت ببرند. بد نیست بدانید که در یک نظرسنجی ۷۰ درصد افراد در طیف مختلف سنی شنا را یک ورزش عالی برای رهایی از غم و شادابی روح و ذهن می‌دانند.

نوجوانی در حال شنا کردن در اذعماق آب

شنا بدون محدودیت سنی

 

8.تقویت سیستم ایمنی بدن:

تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی منظم، از جمله شنا، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها کمک کند. در واقع ورزش شنا سلامت عمومی بدن را تأمین می‌کند و به تولید هورمون‌هایی در بدن کمک می‌کند که موجب قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

9. شنا برای تنوع و لذت:

شنا، ورزشی متنوع و جذاب است که برای تفریح و آموزش ورزشی مناسب است. همچنین برای استراحت در یک روز خسته‌کننده و پر کار شناکردن می‌تواند انرژی شما را بازگرداند. از شناکردن در استخر یا دریاچه گرفته تا شرکت در کلاس‌های آموزشی یا مسابقات، شنا می‌تواند برای هر فردی سرگرم‌کننده و لذت‌بخش باشد. اما اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز هستید، ما به شما ورزش تیراندازی را پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با این رشته می‌توانید به باشگاه تیراندازی زرین مراجعه کنید.

شنا کردن پسر نوجوان در استخر

شنا ورزشی سرگرم کننده است.

 

10. شنا برای افراد مبتلا به ام اس:

شنا ممکن است برای افراد مبتلا به ام اس مفید باشد شناور شدن بدن در آب به تقویت اندام‌های بدن کمک می‌کند. البته افراد مبتلا به MS برای شناکردن حتماً باید با پزشک متخصص خود مشورت نمایند؛ اما مطالعات انجام شده نشان داده است که آب‌درمانی برای افراد مبتلا به ام اس مناسب بوده و می‌تواند در کاهش درد این افراد مؤثر باشد.

 

سخن نهایی 

فواید شنا برای سلامت روح و جسم افراد بی‌شمار است پیشنهاد می‌شود شنا را در کنار سایر فعالیت‌های ورزشی خود بگنجانید مطمئن باشید از رفتن به استخر و شناکردن هرگز پشیمان نخواهید شد همچنین برای اطلاعات بیشتر از خدمات استخر و شنا ناراتک نوین (مجموعه گردشگری،تفریحی ورزشی آرکا) می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

سوالات متداول 

  • فایده شنا برای بانوان چیست؟

شنا فارغ از هر جنسیتی برای تمامی افراد مناسب است؛ اما از فواید شنا برای بانوان می‌توان به کاهش دردهای مفاصل، تناسب‌اندام، کمک به کاهش دردهای زایمان و…اشاره کرد.

  • شنا چگونه به تناسب اندام کمک می کند؟ 

شناکردن منظم در کنار داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش چربی‌های دور شکم و پهلو کمک کرده در نتیجه بدن را به وزن متعادل برساند.

  • آیا آب استخر برای زخم ضرر دارد؟

افرادی که بر روی سطح پوست خود زخم‌های باز دارند توصیه می‌شود تا زمان بهبودی کامل از رفتن به استخر خودداری کنند. زیرا موجب آلوده‌شدن محیط استخر می‌شود و این امر ممکن است موجب درد چشم، حساسیت پوستی و… برای دیگر شناگران شود.

  • آیا شنا می تواند فرم بدن را تغییر دهد؟

گفتیم که یکی از فواید شنا برای افراد رسیدن به وزن متناسب است شنا یک ورزش هوازی عالی برای لاغری می باشد. بدیهی است که با کاهش چربی اضافه فرم بدن نیز تغییر می کند. 

ناراتک نوین آرکا (مجموعه گردشگری،تفریحی ورزشی آرکا) 

دیدگاهی در مورد “فواید شنا برای سلامتی چیست؟

  1. Maryamm گفت:

    سلام استخر رفتن تو دوران بارداری خطرناکه؟
    علاقه زیادی به شنا کردن دارم و باردارم نگرانم که استخر برام مضر باشه

    1. admin2 گفت:

      سلام مخاطب گرامی
      نگرانی شما را کاملا درک می کنیم استخر رفتن در بارداری به جز سه ماه سوم،نداشتن شرایط پزشکی خاص،مشورت با پزشک و رعایت نکات ایمنی می تواند مفید باشد اما اگر قصد دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد می کنیم مقاله شنا در بارداری را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *