استخر و شنا

فواید شنا برای زانو درد

انجام درمانی توسط مرد در آب

حتماً از تأثیرات شنا برای زانو درد، آرتروز و دیگر دردهای مفصلی شنیده‌اید. شنا تأثیرات زیادی برای سلامتی دارد. بسیاری از پزشکان به افرادی که درگیر دردهای عضلانی یا مفصلی هستند آب‌درمانی را پیشنهاد می‌کنند. در استخر شنا ارکیده انواع خدمات برای رفاه حال شما در نظر گرفته شده است. شناکردن می‌تواند یک ورزش مناسب برای پیشگیری و درمان آسیب‌های مفصلی باشد. ما در این مقاله قصد داریم به جنبه‌های درمانی شنا بپردازیم. پس این مقاله، برای افرادی که دچار زانودرد و یا دیگر دردهای مفصلی هستند مناسب است.

 

آب‌درمانی در استخر

آب‌درمانی یا هیدروتراپی که استخر درمانی هم گفته می‌شود. نوعی درمان است که از آن برای تسکین دردهای مفصلی، عضلانی استفاده می‌شود. آب‌درمانی را می‌توانید در داخل حمام منزل خود یا رفتن به استخر انجام دهید. مطالعات پزشکان متخصص در چند سال اخیر نشان می‌دهد که آب‌درمانی می‌تواند درمان خوبی برای آسیب‌ و رگ به رگ شدن مفاصل باشد.
آب‌درمانی شامل تمرینات کششی و هوازی است. زمانی که شما در آب گرم شنا می‌کنید استرس و فشار کمتری به اندام‌های بدن وارد می‌شود که باعث تقویت زانو و دیگر مفاصل بدن می‌شود. همچنین بیمارانی که از مشکلات آرتروز زانو رنج می‌برند اغلب قادر به انجام تمرینات ورزشی زمینی نیستند؛ بنابراین آب‌درمانی می‌تواند گزینه بهتری برای این افراد باشد. اگر قصد دارید از آب‌درمانی برای تسکین دردهای عضلانی خود استفاده کنید حتماً با متخصصان در این زمینه مشورت نماید.

 

شنا برای زانو درد

حرکات ورزشی برای کاهش آسیب های مفصلی

 

زانو درد

زانو یکی از بزرگ‌ترین مفاصل در بدن انسان است که در راه‌رفتن و عملکرد بدن نقش حیاتی را ایفا می‌کند. این مفصل از چهار استخوان تشکیل شده و با اتصال به عضلات دیگر امکان انجام دویدن، راه‌رفتن و… را فراهم می‌کند. زانو بیشتر از هر عضو دیگری دچار آسیب می‌شود. درد این مفصل می‌تواند بر تحرک و کیفیت زندگی فرد تأثیرگذار باشد. علت زانودرد می‌تواند عوامل مختلفی از جمله:

  • انجام ورزش های سنگین
  • بارداری
  • پارگی رباط
  • وزن زیاد
  • نقرس
  • آرتروز
  • عفونت
  • آسیب یا ضربه و…

مشکلات زانو درد می‌تواند با بالارفتن سن تشدید شود. برخی موارد این درد بسیار شدید است و ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد؛ اما در برخی افراد درد زانو با مراجعه به پزشک از طریق فیزیوتراپی، بستن زانوبند، لیزردرمانی، آب‌درمانی، دارودرمانی و… از بین می‌رود.

 

فرد مسنی که زانو خود را با دو دست گرفته است.

زانو درد

مزایای شنا برای زانو درد

افرادی که از درد زانو رنج می‌برند ممکن است از ورزش‌کردن دوری کنند به دلیل اینکه بعضی تمرینات ورزشی فشار مضاعفی به‌زانو وارد می‌کنند؛ اما بسیاری از افراد شنا را ورزش برتری نسبت به دیگر تمرینات می‌دانند؛ زیرا شنا عضلات مختلف بدن را به طور هم‌زمان درگیر می‌کند و بدون واردکردن هیچ فشاری به تقویت مفاصل کمک می‌کند. در پایین به دیگر مزیت‌های شنا برای زانو درد اشاره می‌شود:

  • کاهش فشار روی زانو، با شناور شدن در آب فشار کمتری به اندام‌های بدن وارد می‌شود که می‌تواند به تقویت مفاصل کمک کند.
  • ورزش شنا باعث آسیب مجدد به‌زانو نمی‌شود، با رعایت نکات لازم برای افراد مبتلا به‌زانو درد ایمن و بی‌خطر است.
  • کاهش التهاب، آب گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشد، با تنظیم گردش خون التهاب زانو کاهش می‌یابد.
  • تسکین درد قبل و بعد از جراحی زانو، آب گرم می‌تواند باعث کم‌تر شدن درد زانو در حین شناکردن شود.
  • آب گرم مشکلات تعادلی و راه‌رفتن را در افراد مبتلا به‌زانو درد درمان می‌کند.
  • شنا در آب نسبت به تمرینات دیگر درد کمتری را به‌زانو وارد کند.

 

 اما فواید شنا تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود. این ورزش برای سلامتی قلب و عروق مناسب است همچنین شنا برای لاغری می تواند موثر باشد این ورزش به افزایش متابولیسم در بدن کمک می  کند. طبق گفته محققان، با ازدست‌دادن هر یک کیلو اضافه‌وزن حدوداً دو کیلو فشار از روی زانو برداشته می‌شود.
همچنین بنا بر تحقیقات انجام شده در مجله Human Kinetics ورزش شنا امکان فعالیت بدنی بیشتر را بدون فشار بر مفاصل فراهم می‌کند؛ بنابراین با حرکت در آب، درد، انعطاف‌پذیری و تعادل بدنی بهبود می‌بخشد.

 به‌علاوه شناکردن در تنظیم گردش خون در بدن مؤثر است؛ بنابراین می‌تواند ماهیچه‌های بدن را سفت کند. دلیل دیگری که ثابت می کند شنا برای زانو درد مناسب می باشد این است که درد زانو در سلامت روان بیمار هم تاثیر می گذارد از طرفی شنا کردن به کاهش استرس کمک می کند بنابراین همه این عوامل موجب کاهش درد زانو و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی بیماران می شود. اگر به طور منظم و مداوم شنا کنید درد زانو تسکین می‌یابد همچنین از بروز دردهای احتمالی مفاصل هم تا حدودی پیشگیری می‌شود.

 

تمرین ورزشی در آب

ورزش در آب

حرکات مناسب شنا برای زانو درد

 در ابتدا حتماً از مربی خود بخواهید تا به شما حرکات مناسب برای زانودرد را آموزش دهد؛ اما به‌صورت کلی انجام حرکت کرال‌پشت، کرال‌سینه و راه‌رفتن در آب به مفاصل زانو فشار کمتری وارد می‌کند و موجب تقویت این مفصل می‌شود.
توجه داشته باشید در کنار حرکات مناسب بهتر است از انجام حرکت شنای پروانه، شنای قورباغه و حرکاتی که موجب تشدید درد زانو می‌شود خودداری کنید.

 

نکات شنا کردن برای تسکین درد زانو

۱- تمرینات شنا یا آب درمانی را به آرامی شروع کنید و به تدریج زمان انجام حرکات را افزایش دهید.
۲- از گرم بودن آب استخر مطمئن شوید دمای آب در تسکین درد مفاصل تاثیرگذار است.
۳- از انجام حرکات اشتباه،شدید و نامناسب خودداری کنید.

 

آیا ورزش برای درد زانو بی خطر است؟

توجه داشته باشید اگر دچار درد های شدید یا تورم در ناحیه زانو هستید باید ابتدا به پزشک مراجعه کنید و طبق تشخیص های درمانی پزشک خود عمل کنید. پزشک تصمیم می گیرد که کدام ورزش برای شما مناسب است. در کل ورزش نباید درد زانو شما را بیشتر کند. گاهی اوقات انجام حرکات تمرینی جدید ممکن است باعث گرفتگی موقت در عضلات شود به این دلیل که بدن به این تمرینات عادت ندارد اما این درد باید به سرعت کاهش یابد. همچنین فیزیوتراپیست ها برنامه تخصصی را باتوجه به وضعیت بدنی بیمار ارائه می دهند. این برنامه می تواند شامل ورزش در آب یا دیگر تمرینات ورزشی باشد که برای کاهش و بهبود زانو درد مناسب است.

 

در چه مواردی ممکن است شنا برای افراد مناسب نباشد؟

تا به اینجا از مزایای شنا برای زانو درد گفتیم اما در مواردی ممکن است این ورزش برای افراد مبتلا به زانو درد مناسب نباشد:

  • فرد دارای بیماری خاصی مانند دیابت کنترل نشده،صرع،تشنج و… باشد
  • فرد زخم یا عفونت پوستی داشته باشد
  • مشکلات گوارشی یا ناراحتی معده
  • داشتن علائم سرما خوردگی
  • مشکلات قلبی و تپش قلب
  • ناراحتی در ناحیه گوش
  • فوبیا نسبت به آب
  • مشکلات تنفسی
  • آلرژی به کلر

نکته ای برای زنان باردار که ممکن است  تمایل به شنا در طول بارداری داشته باشند در این مورد لازم است ابتدا با پزشک زنان مشورت کنند.

شنا در بارداری می تواند برای تسکین درد کمر، مفاصل و… موثر باشد البته در صورتی که دارای شرایط خاص پزشکی نباشند و یا بارداری پر خطری نداشته باشند مجاز به انجام شنا با رعایت نکات ایمنی هستند.

پیشنهاد می شود برای دانستن فواید و نکات مهم شنا در باداری به مقاله  آیا شنا در بارداری مضر است؟ مراجعه کنید.

 

کلام آخر

شنا برای بدن فواید زیادی دارد اما لازم است، بدانید این مقاله صرفا جهت اطلاعات عمومی شما مخاطبان نوشته شده است. صادقانه بگویم ما نمی توانیم بدون اطلاع از وضعیت درد زانو توصیه دقیقی پیشنهاد کنیم. بنابراین بسیار، مهم است که قبل از شروع ورزش شنا برای تسکین درد با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید و از وضعیت بدنی خود مطلع شوید. همچنین شما می توانید از سایت ناراتک نوین  (مجموعه گردشگری،تفریحی ورزشی آرکا)دیدن کنید و از خدمات و امکانات ویژه این مجموعه در زمینه شنا و استخر بهره مند گردید.

 

سوالات متداول

  • آیا شنا برای زانو درد بهتر است یا آب درمانی؟

در این مورد باید بگوییم که هر دو روش برای تسکین دردهای مفصلی مناسب است. شنا به‌صورت کلی برای سلامتی کلی بدن مناسب است؛ اما آب‌درمانی فقط جهت درمان آسیب‌های مفصلی و آرتروز کاربرد دارد.

  • آیا در این زمینه نیاز به مشورت با پزشک متخصص است؟

بله همان‌طور که در مطالب گفته شده چندین بار اشاره شد بهتر است قبل از شروع شنا با پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست مشورت کنید.

  • آیا جکوزی به تسکین درد زانو کمک می کند؟

بله آب گرم جکوزی می‌تواند در کاهش گرفتگی و دردهای عضلانی یا مفصلی از جمله درد زانو مفید باشد.

  • چند بار در هفته شنا کنیم تا در کاهش درد زانو مؤثر باشد؟

زمان شنا باید بر اساس سطح تحمل و حوصله فرد تنظیم شود اما ۲ تا ۳ بار شناکردن در هفته توصیه می‌شود همچنین بهتر است در ابتدا با تمرینات کم و جلسات کوتاه‌تر شروع کنید.

  • آیا شنا موجب تقویت عضلات اطراف زانو می شود؟

بله، طبق گفته سایت circlehealthgroup شنا عضلات اطراف زانو را می سازد و موجب کاهش درد در این ناحیه می شود.

 ناراتک نوین آرکا (مجموعه گردشگری، تفریحی ورزشی آرکا)

دیدگاهی در مورد “فواید شنا برای زانو درد

  1. رضایی گفت:

    بسیار عالی و کاربردی بود مطلبتون

    1. admin2 گفت:

      سلام مخاطب گرامی
      از همراهی شما ممنونیم و خوشحالیم که از مطلب هم راضی بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *