سوارکاری

خطرات اسب سواری که هر سوارکار باید بداند

اسب سواری یک مرد در غروب آب بر روی برف

اگر از جمله افرادی هستید که اسب دارید یا به دلیل علاقه به اسب سواری، در باشگاه‌های سوارکاری تردد دارید ممکن است با خطراتی که اسب‌ها دارند مواجه شوید.
متأسفانه بسیاری از افراد به دلیل عدم شناخت اسب‌ها در باشگاه‌های سوارکاری، یا به خودشان یا به اسب‌ها آسیب می‌زنند. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای دنیای اسب سواری با ما همراه باشید. در این مقاله، به بررسی خطرات اسب سواری و راه‌های ایمنی برای کاهش این خطرات خواهیم پرداخت.

 

اسب سواری چرا  خطرناک است؟

در اسب سواری به دلیل اینکه با یک حیوان زنده و غیرقابل‌پیش‌بینی روبه‌رو هستیم، خطراتی وجود دارد، اسب‌ها به عوامل مختلف مثل صدا، بو و سروصدا واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهند و چون اسب‌ها سرعت بالا و قدرت زیادی دارند، اگر سوارکار تجربه کافی نداشته باشد کنترل آن در این مواقع برایش سخت است.

اما بااین‌حال به گفته یکی از کارشناسان پرورش اسب با مقایسه دو رشته ورزشی سوارکاری و فوتبال به این نتیجه می‌رسیم که آسیب‌ها و خطرات رشته اسب سواری از فوتبال کمتر است به‌شرط آنکه اصول و نکات ایمنی سوارکاری رعایت شود.

 

اسب سواری  برای چه کسانی خطرناک است؟

به این نکته توجه داشته باشید اسب‌سواری ورزشی است که برای همهٔ افراد در هر سنی و با هر سطح توانایی مناسب است. اما افرادی که از مشکلات سلامتی مانند مشکلات قلبی، فشارخون بالا یا مشکلات ستون فقرات رنج می‌برند، خطرناک است و باید قبل از سوارشدن بر اسب با پزشک خود مشورت کنند.

 

خطرات اسب سواری  و راه‌های پیشگیری از آن‌ها

در ادامه به بررسی خطرات اسب سواری و راه‌های پیشگیری از آن‌ها می‌پردازیم.

۱.سقوط از اسب

سقوط از اسب یکی از شایع‌ترین حوادث سوارکاری است که ممکن است سبب کوفتگی، رگ‌به‌رگ شدن و یا آسیب به عضلات مثل شکستن مچ و آرنج شود و در موارد بحرانی‌تر باعث آسیب به سروگردن و ستون مهره‌ها و حتی مرگ سوارکار شود.

  • اسب‌سواران مبتدی باید در محیط‌های بسته و استاندارد سواری کنند.
  • سوارکاران تازه‌کار نباید هیچگاه با اسب پرش انجام دهند چرا که پرش‌بااسب به مهارت کافی نیاز دارد.
  • در صورت زمین‌خوردن از روی اسب، سریع غلت بزنید و تا می‌توانید از اسب دور شوید تا از آسیب‌های ضربه و لگد اسب در امان بمانید.
  • اگر علاقه‌مند به اسب سواری هستید قبل از سوارشدن بر روی اسب با تکنیک‌های صحیح نشستن بر روی اسب و آموزش‌های اولیه آشنا شوید.
یک مرد درحال سقوط از اسب

در صورت زمین‌خوردن از روی اسب، سریع غلت بزنید و تا می‌توانید از اسب دور شوید.

۲.رفتار غیرقابل‌پیش‌بینی اسب

اسب‌ها موجودات زنده‌ای هستند که ممکن است به طور ناگهانی عکس‌العمل نشان دهند. عواملی مانند صداهای بلند، حیوانات دیگر یا تغییرات محیطی می‌توانند باعث ترس یا اضطراب اسب شوند. بسیاری از خطرات اسب سواری هم مربوط به زمانی است که سوارکار بر روی اسب‌سوار نیست؛ مانند ضربه یا لگد اسب که معمولاً هم خیلی ناگهانی اتفاق می‌افتد.

  •  اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که به‌هیچ‌عنوان به اسب‌ها خوراکی ندهید به هر دلیلی ممکن است خوراکی که به اسب می‌دهید برای او مضر باشد و حتی منجر به مرگ اسب شود. علاوه بر این ممکن است خوراکی دادن به اسب برای خود شما هم مضر باشد چرا که شما به طرز غذادادن به اسب آشنا نیستید ممکن است انگشت شما گاز گرفته شود و در موارد بحرانی‌تر انگشت شما قطع شود.

 

یک دختربچه در حال دادن علف به اسب کوچک قهوه ای

هیچگاه بدون هماهنگی به اسب ها خوراکی ندهید.

 

  • شاید بعضی از شما دوست داشته باشید که اسب‌ها را نوازش کنید؛ اما یادتان باشد به اسبی که نمی‌شناسید نباید نزدیک شوید و نوازشش کنید و یا او را ببوسید. قبل از نزدیک‌شدن به اسب با مسئولین باشگاه هماهنگ کنید. چون ممکن است اسب ظاهر آرامی داشته باشد؛ اما با نزدیک‌شدن به او مورد حمله قرار بگیرید.
یک دست درحال نوازش اسب از نمای خیلی نزدیک

هیچگاه اسبی را که نمی شناسید ،نوازش نکنید.

 

  • دویدن و حرکت‌های ناگهانی و سروصدا می‌تواند باعث ترسیدن اسب‌ها شود. اسب‌ها بسیار ترسو هستند و این ترس ممکن است باعث صدمه‌زدن اسب به اطرافیان باشد. اسب‌ها تا دو ونیم متر اطرافشان را می‌توانند لگد بزنند همیشه حداقل سه متر با اسب‌ها فاصله داشته باشید. درصورتی‌که مبتدی هستید به‌هیچ‌عنوان نزدیک پاهای اسب قرار نگیرید.
  • در هنگام سوارکاری، آرامش خود را حفظ کنید و از حرکات ناگهانی خودداری کنید.
  • با یادگیری زبان بدن اسب، می‌توانید پیش‌بینی کنید که اسب در چه شرایطی ممکن است واکنش نشان دهد.

۳.آسیب‌های ناشی از عدم استفاده از تجهیزات مناسب

  • همیشه هنگام سوارکاری کلاه ایمنی مناسب بپوشید.
  • قبل از شروع اسب سواری تجهیزات را از نظر سالم‌بودن بررسی کنید.
  • زین اسب را محکم به اسب ببندید. توجه داشته باشید در صورتی که تازه اسب سواری زا شروع کرده اید اسب سواری بدون زین قطعا می تواند برای شما خطرناک باشد.
  • درصورتی‌که سوارکار مبتدی هستید از رکابی استفاده کنید که به هنگام زمین‌خوردن از اسب جدا شود.

۴.آلرژی به اسب

برخی افراد به مو، بزاق، یا عرق اسب‌ها آلرژی دارند. تماس با این مواد می‌تواند باعث بروز علائمی مانند خارش، عطسه، آبریزش بینی، و در موارد شدید، مشکلات تنفسی شود.

۵.بیماری‌های مشترک بین انسان و اسب

اسب‌ها حیوانات نجیب و دوست‌داشتنی هستند اما مانند حیوانات دیگر ممکن است ناقل بیماری باشند که به انسان هم قابل سرایت است. برخی بیماری‌ها، مانند تب حصبه و کرم‌های انگلی، می‌توانند از اسب به انسان منتقل شوند.

  • بعد از تماس با اسب‌ها و تجهیزات اسب سواری حتماً دست‌های خود را بشویید و در صورت امکان از دستکش و ماسک موقع اسب سواری استفاده کنید.
  • واکسیناسیون منظم اسب‌ها و معاینات دوره‌ای توسط دامپزشک می‌تواند به تشخیص به‌موقع بیماری‌ها و جلوگیری از شیوع آن‌ها کمک کند.
  • رعایت بهداشت مناسب در باشگاه سوارکاری و تمیز نگه‌داشتن اسطبل‌ها، تجهیزات و وسایل سوارکاری، خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

 

نتیجه‌گیری

اسب سواری تجربهٔ فراموش‌نشدنی و لذت‌بخش است که با آگاهی از خطرات و رعایت نکات ایمنی می‌توان از خطرات آن در امان ماند. در باشگاه سوارکاری هامون در مجموعه ورزشی ناراتک نوین آرکا، تمامی اصول و نکات ایمنی برای اسب‌ها و سوارکاران رعایت می‌شود، با مراجعه حضوری، می‌توانید از امکانات و شرایط ویژه این باشگاه مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *