استخر و شنا

بدون ترس از شنا به یک شناگر ماهر تبدیل شوید

ترس از شنا کردن

 آیا تجربه ترس از شنا، دریا، استخر یا حتی یک وان پرازآب در حمام را دارید؟ شاید برای برخی از افراد ترس از آب غیرمنطقی به نظر برسد در مقابل داخل‌شدن در آب برای کسانی که این نوع ترس را دارند بسیار وحشتناک است. ترس از آب هم نوع دیگری از فوبیا است. ممکن است شما هم جز افرادی باشید که علاقه زیادی به شناکردن دارید؛ اما ترس بزرگی اجازه رفتن به استخر را به شما نمی‌دهد پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از وبلاگ ناراتک نوین آرکا را مطالعه کنید تا بر ترس از شناکردن خود غلبه کنید و قدم بزرگی را در یادگرفتن مهارت شنا بردارید.

 

فوبیا چیست؟

فوبیا (phobia) یک نوع ترس غیرقابل‌کنترل و بیمارگونه از یک موقعیت یا فعالیت خاص است. فوبیا هراس شدید تلقی می‌شود و می‌تواند به‌قدری طاقت‌فرسا باشد که فرد تمام تلاش خود را برای دوری از این ترس انجام دهد. در واقع نوعی اختلال اضطرابی است که انواع مختلفی دارد و ممکن است افراد در طول زندگی خود یک ترس غیرعادی از طبیعت، ارتفاع، موجودات زنده یا اشیا و… داشته باشند. این ترس ناگهانی زمانی اتفاق می‌افتد که خطر واقعی برای فرد وجود نداشته باشد. بروز حملات پانیک می‌تواند از اثرات فوبیا باشد.

ترس زن

فوبیا

 

ترس از شنا چیست؟

ترس از آب یا هیدرو فوبیا هم نوع دیگری از ترس است. میزان ترس از آب در افراد می‌تواند متفاوت باشد به‌عنوان‌مثال برخی افراد فقط ترس از شناکردن را دارند؛ اما ممکن است این ترس در برخی دیگر شدیدتر باشد و حتی بافکر کردن به آب دچار اضطراب و استرس شدید شوند. درهرصورت این افراد از رفتن به استخر یا نزدیک‌شدن به دریا اجتناب می‌کنند. فرد مبتلا به آب‌هراسی از دریا، دریاچه، رودخانه، حمام، شیر آب و منابع آبی دیگر هم هراس دارد؛ بنابراین ترس از شنا ممکن است برای هرکسی اتفاق بی افتد و هرگز نباید از داشتن این حس نگرانی خجالت کشید و یا برای یادگیری شنا ناامید شد بسیاری از افراد با وجود این ترس به شناگری ماهر تبدیل شدند پس شما هم می‌توانید.

 

عوامل ایجاد آب هراسی

ترس از شنا می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد. ممکن است ریشه در تجربه‌های ناخوشایند مانند غرق‌شدن در آب، شنیدن صحبت‌های فردی در مورد ترس از آب، یا سابقه خانوادگی، دیدن فیلم‌های با موضوع مواد ترسناک در آب داشته باشد. همه این عوامل می‌تواند باعث ایجاد ترس از شناکردن شود استخر شنا ارکیده با مربیان حرفه‌ای یادگیری شنا را حتی در صورت داشتن این عوامل استرس‌زا و ترس از شنا برای افراد آسان کرده است.

ترس از شنا

هراس کودک از شنا کردن

 

علائم رایج آب هراسی

  • تعریق
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • اختلال در تنفس
  • احساس حالت تهوع
  • سرگیجه
  • ترس مداوم
  • غیر منطقی برخورد کردن

 

راه‌هایی برای غلبه بر آب‌هراسی

تا به اینجا با مفهوم آب‌هراسی آشنا شدیم؛ اما راه‌های به چالش کشیدن این مشکل در افراد چیست؟ در زیر به چند نمونه روش‌های درمانی برای مقابله با این نوع اختلال می‌پردازیم:

هراس شدید زنی در آب

ترس از شنا

 

درمان شناختی رفتاری

این نوع درمان به افراد کمک می‌کند تا با یادگیرند در زمان مواجه با عوامل استرس‌زا چه واکنشی نشان دهند.

درمان دیالکتیکی

در این روش درمانی به افراد آموزش داده می‌شود تا در لحظه حال زندگی کنند. به‌این‌ترتیب میزان پریشانی و فکرکردن به عوامل استرس‌زا در فرد کاهش می‌یابد.

یوگا و مدیتیشن

یوگا می‌تواند در افزایش تمرکز و آرامش بسیار مؤثر باشد انجام حرکات مختلف یوگا ذهن و بدن فرد را برای شناکردن آماده می‌کند.

هیپنوتیزم

در این روش مشاوران به انجام تکنیک‌هایی می‌پردازند که موجب آرامش ذهن و تغییر دیدگاه فرد در مواجه با آب می‌شود. همچنین این روش می‌تواند عوامل ایجاد ترس از شنا را در افراد بررسی کند.

دارودرمانی

در کنار روش‌های درمانی گفته شده دارودرمانی هم می‌تواند موجب کاهش علائم ترس از آب در افراد شود. پزشکان ممکن است در کنار روش‌شناختی درمانی یک سری داروهای ضداضطراب هم تجویز کنند به‌علاوه این داروها در مواقعی که فرد به دلیل اختلال آب‌هراسی نمی‌تواند خواب راحتی داشته باشد تجویز می‌شود.

خودمراقبتی

علاوه بر روش‌های درمانی مختلف برای تسریع در روند درمان تمرین‌های خودمراقبتی وجود دارد که بهتر است فرد در منزل آن‌ها را انجام دهد.بعد از درمان بهتر است فرد با یک مربی حرفه‌ای آموزش شنا مبتدی را شروع کند. ورزش‌کردن و تنفس عمیق می‌تواند در درمان این اختلال مؤثر باشد. بعد از درمان بهتر است.

 

چگونه بدون ترس شنا کنیم؟

۱-تمرین تنفس عمیق می تواند به کاهش اضطراب در حین شنا کردن کمک کند.

۲-نشستن روی لبه استخر و وارد کردن پاها در آب

۳-نوشیدن آب در قبل و حین رفتن به استخر

۴-سعی کنید با دوست خود به استخر بروید

۵-گرفتن لبه های استخر و حرکت پاها در آب

۶-استفاده از لوازم و تجهیزات شنا

۷-به آرامی در آب شناور شوید

۸-به عمق کم استخر بروید

۹- آرامش خود را حفظ کنید

 

کلام پایانی

آب هراسی شدید می تواند زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. در صورت داشتن این فوبیا در سطحی شدید حتی ممکن است فرد تمایلی به حمام رفتن هم نداشته باشد که این موضوع موجب عدم رسیدگی به نظافت شخصی و در نهایت افزایش خطر ابتلا به بیماری می شود.بنابراین در صورت تجربه این فوبیا بهتر است با روانشناس یا پزشک مربوطه مشورت نماید.

ناراتک نوین آرکا (مجموعه گردشگری،تفریحی ورزشی آرکا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *