استخر و شنا

معرفی انواع ورزش در آب

قایق رانی در آب

همه ما می‌دانیم که ورزش برای سلامتی مهم است. ورزش‌های رزمی و ورزش‌های حرکتی نمونه‌ای از انواع ورزش می باشند که افراد باتوجه‌به علایق و مهارت‌های خود هر یک از رشته‌های ورزشی را دنبال می‌کنند. اما یکی از فعالیت‌های ورزشی محبوب ورزش در آب است که شامل چندین فعالیت ورزشی است. پس اگر طرفدار ورزش‌های آبی هستید پیشنهاد می‌شود این مقاله را تا انتها مطالعه کنید ما امروز قصد داریم به معرفی انواع این ورزش بپردازیم.

 

ورزش در آب چیست؟

زمانی که نام آب را می‌شنوید ممکن است در ذهن خود دریایی پر از آرامش را تصور کنید. شاید شما هم جز افرادی باشید که از حضور در آب لذت ببرید آب درعین‌حال که آرامش‌بخش است می‌تواند خروشان و چالش‌برانگیز هم باشد؛ ورزش در آب انواع مختلفی دارد به این فعالیت‌های ورزشی که در داخل آب یا روی آب انجام می‌شود ورزش‌های آبی می‌گویند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که قرارگرفتن در آب می‌تواند فواید زیادی برای ذهن و بدن انسان داشته باشد. ورزش‌های آبی می‌تواند مهیج‌تر از دویدن باشد این نوع ورزش تمرینات عالی برای تقویت عضلات بدن است درزیر با برخی از ورزش های آبی آشنا می‌شویم:

شنا (swim)

اولین و معروف‌ترین ورزش آبی شنا است. شنا اولین‌بار در تمدن مصر و ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد کشف شد. این ورزش یک فعالیت عالی برای تمامی بدن است که به‌صورت انفرادی و تیمی (رقابتی) انجام می‌شود. همچنین ورزش شنا قلب و ریه را تقویت می‌کند و در کاهش استرس مؤثر است.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که شنا ممکن است در کاهش قند خون هم مؤثر باشد. به‌علاوه ورزش شنا می‌تواند به کاهش چربی و حفظ تناسب‌اندام کمک کند افزایش تمرکز، بهبود کیفیت خواب از فواید دیگر شناکردن است.
شما می‌توانید با ثبت‌نام در دورهای آموزشی استخر شنا ارکیده با کادری مجرب یک شناگر ماهر شوید و از فواید بی‌شمار این ورزش آبی محبوب بهره‌مند شوید.

شناگر مرد درحال شنا کردن

شناکردن در استخر

قایق سواری (boat riding)

قایق‌سواری هم مانند ورزش شنا از معروف‌ترین ورزش‌های آبی به شمار می‌آید. در هزاران سال پیش بشر برای دسترسی به غذا و دیگر نیازهای فردی به ساخت قایق با تنه درختان می‌پرداخت؛ اما باگذشت زمان جنس این قایق‌ها تغییر کرد در نهایت در سال ۱۸۸۸ بود که برای اولین‌بار فدراسیون قایق‌رانی در کشور آمریکا تأسیس شد. مسابقات جهانی قایق‌رانی هر سه سال یکبار برگزار می‌شود قایق‌سواری برای سلامتی ذهن و جسم مفید است. انواع قایق‌رانی شامل رشته‌های مختلفی است:

  • دراگون بوت (قایق اژدها) یک نوع قایق پارویی دراز پیکر چینی که از آن در مسابقات گروهی استفاده می‌شود.
  • قایق‌رانی آب‌های آرام این نوع قایق‌رانی در دریاچه‌ها یا آب‌های راکد با قایق‌های کانو یا کایاک انجام می‌شود.
  • قایق‌رانی اسلالوم با قایق‌های پارویی در رودخانه‌های خروشان با سرعتی بالا انجام می‌شود.
  • کانوپولو یک نوع ورزش گروهی با توپ است که متشکل از دو تیم پنج‌نفره است.
  • قایقرانی بادبانی یک‌رشته قدیمی که با نیروی باد حرکت می‌کند.

 

اسکی (Water skiing)

یک نوع دیگر از ورزش در آب اسکی است. این ورزش در سال ۱۹۲۲ در ایالات متحده آمریکا توسط فردی به نام رالف ساموالسون کشف شد. البته این ورزش شاید در کشورهای مختلف چندان رایج نباشد؛ اما اسکی روی آب فعالیتی جذاب و هیجان‌انگیز است که ورزشکار با اسکی‌های مخصوص توسط وسایل برقی روی سطح آب‌کشیده می‌شود. بهتر است بدانید که تسلط بر روی این ورزش کمی سخت به نظر می‌رسد. برای انجام این ورزش شما به مکان، مهارت و لوازم مخصوص نیاز دارید در زیر به برخی از این وسایل موردنیاز اشاره می‌شود:

  • کاپشن و لباس مخصوص آب
  • عینک و ضدآفتاب
  • کفش اسکی
  • اسکی نات
  • دستکش
نوعی از ورزش در آب

اسکی روی آب

موج‌سواری (surfing)

یکی دیگر از انواع ورزش در آب موج‌سواری است که در آن یک یا دو فرد موج‌سوار از تخته‌ای مخصوص برای قرارگرفتن در امواج دریا یا اقیانوس استفاده می‌کنند. این فعالیت آبی در واقع یک نوع بازی در آب‌های مواج است. این ورزش مهیج احتمالاً قدمتی هزارساله دارد؛ اما برای اولین‌بار در سال ۱۹۰۵ اولین مدرسه موج‌سواری در کشور آمریکا تأسیس شد و در نهایت در سال ۱۹۲۰ موج‌سواری به‌عنوان یک ورزش رسمی قلمداد شد. موج‌سواری به شجاعت، مهارت و تعادل نیاز دارد. افراد با شرکت در دوره‌های موج‌سواری و تمرینات مداوم می‌توانند تعادل و استقامت خود را در موج‌سواری افزایش دهند.

 

غواصی (Diving)

یک نوع رشته دیگر از ورزش در آب غواصی است در واقع این ورزش شامل شناور یا غوطه‌ورشدن در اعماق آب است این ورزش آبی از قدیمی‌ترین ورزش‌های جهانی می‌باشد در اوایل قرن ۱۹ ژیمناست‌ها با انجام حرکت‌های آکروباتیک در داخل آب غواصی را رایج کردند غواصی دارای رشته‌های مختلفی است:

  • غواصی ایمنی عمومی که مربوط به شرایط نامساعد و خاص می‌باشد این غواصان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز آماده امدادرسانی می باشند.
  • غواصی علمی همان‌طور که از نامش مشخص است مربوط به تحقیقات و پژوهش علمی در اعماق آب می‌باشد.
  • غواصی نظامی مربوط به نیروهای مسلح، نیروهای دریایی و یگان‌های نظامی است.
  • غواصی صنعتی که در آن غواصان به انجام کارهای فنی در زیر آب می‌پردازند.
  • غواصی تکنیکال (فنی) مربوط به غواصی در محیط‌های پر خطر می‌باشد.
مرد غواص در زیر آب

غواصی در آب

ایروبیک آبی (Water aerobics)

یکی دیگر از انواع ورزش در آب ایروبیک آبی است که به آن آکوا روبیک یا آکوا فیتنس هم گفته می‌شود در واقع این نوع ورزش شامل تمرینات حرکتی است که در استخر و توسط مربی انجام می‌شود. بهبود تحرک، افزایش تعادل بدن،افزایش استقامت و… از جمله فواید ایروبیک در آب به شمار می‌آید.طبق مقاله منتشر شده در سایت Bio Bean ایروبیک در آب می تواند در کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام مؤثر باشد.

 

سخن پایانی

جهان مملو از مقصدهای عالی برای افراد علاقه‌مند به ورزش‌های آبی است. به علاوه مطالعات انجام شده در بریتانیا نشان داده است خطر مرگ‌ومیر در افرادی که ورزش‌های آبی را دنبال می‌کنند ۱۷ درصد کاهش‌یافته است در این مطلب با انواع ورزش در آب آشنا شدیم همچنین شما می‌توانید برای اطلاع از خدمات و امکانات ویژه ناراتک نوین آرکا (مجموعه گردشی، تفریحی ،ورزشی آرکا)با ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

  • کدام ورزش آبی به کاهش وزن کمک می کند؟

شنا و ایروبیک آبی نوعی از ورزش در آب می باشند که برای حفظ تناسب اندام و چربی سوزی موثر است.

  • بهترین ورزش آبی کدام است؟

شنا یکی از محبوب ترین ورزش می باشد که طرفداران زیادی دارد.از فواید شنا می توان به بهبود کیفیت خواب،تقویت سیستم ایمنی بدن و…اشاره کرد.

  • قایق رانی چه فواید برای بدن دارد؟

یک نوع دیگر از ورزش در آب قایق رانی می باشد. این ورزش در بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی،بهبود سلامت روان،افزایش قدرت بالاتنه مؤثر است.

ناراتک نوین آرکا (مجموعه گردشی، تفریحی ،ورزشی آرکا)

دیدگاهی در مورد “معرفی انواع ورزش در آب

  1. محمد گفت:

    سلام مطلب خوبی بود ولی برای کسی که از آب و شنا میترسه چه پیشنهادی دارید؟

    1. admin2 گفت:

      سلام کاربرگرامی
      برای افرادی که دارای فوبیا یا آب هراسی هستند یادگیری ورزش شنا کمی سخت به نظر می رسد اما با روش های مثل یوگا یا مشاوره می توان این مشکل را حل کرد.
      پیشنهاد می کنم برای داشتن اطلاعات بیشتر در این موضوع مقاله ترس از شنا را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *