تیراندازی

تیراندازی با کمان (آشنایی با انواع رشته ها)

تیراندازی با کمان به سمت هدف

تیراندازی با کمان، ورزشی کهن و جذاب است که از دیرباز موردتوجه انسان‌ها بوده است، فراتر از یک سرگرمی ساده، ترکیبی از هنر، ورزش و چالش است. در این ورزش، کمان‌دار با توجه و دقت، تیری را به سمت هدف هدایت می‌کند و مهارت، صبر و انضباط خود را به نمایش می‌گذارد. تیراندازی با کمان از انواع رشته‌های تیراندازی به شمارمی آید. اگر قصد دارید در باشگاه تیراندازی زرین ثبت‌نام کنید و اطلاعات بیشتری دربارهٔ آن بدانید به صفحهٔ آن مراجعه نمایید یا با ما تماس بگیرید.

 

انواع رشته های تیراندازی با کمان 

رشته تیروکمان فقط به یک نوع خاص محدود نمی‌شود، بلکه رشته‌های موجود را در بر می‌گیرد که هر کدام چالش‌ها و جذابیت های خاص خود را دارند. طبق مقاله‌ای از سایت worldarchery مسابقات جهانی تیراندازی باکمان برای اولین‌بار در سال ۱۹۳۱ برگزار شد؛ بنابراین به دلیل وجود این رشته در مسابقات المپیک و بازی‌های جهانی یکی از معروف‌ترین انواع رشته‌های تیراندازی می‌باشد. در این مقاله، به سفری در دنیای رنگارنگ رشته‌های تیروکمان می‌رویم و با برخی از محبوب‌ترین آنها آشنا می‌شوید:

کماندار در حال تیراندازی به وسیله کمان

تیراندازی با کمان

 

1. ریکرو:

یکی از انواع رشته‌های تیراندازی ریکرو است. این رشته یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین رشته‌های تیراندازی با کمان است که در آن از کمان‌های خمیده و بدون قرقره استفاده می‌شود. این رشته به دلیل نیاز به قدرت، دقت و بررسی بالا، از چالش‌برانگیزترین رشته‌های تیر و کمان شناخته می‌شود.

 

2. کامپوند:

کامپوند، نوع دیگری از انواع رشته‌های تیراندازی با کمان مدرن است که از کمان‌های دارای قرقره و سیستم استفاده می‌شود. این سیستم، کشیدن کمان را آسان‌تر می‌کند و به کمان‌دار اجازه می‌دهد تا بادقت و قدرت بیشتر تیر را به سمت هدف هدایت کند.

تیراندازی مرد  به وسیله کمان

تیراندازی توسط کمان کامپوند

3. تارگت:

تارگت، به معنای هدف‌گیری، رایج‌ترین رشتهٔ تیراندازی به‌وسیله کمان است که در آن کمان‌داران از مسافت‌های مشخصی به سمت اهداف ثابت تیراندازی می کنند. این رشته نیازمند دقت و تمرکز بالا و همچنین تسلط بر تکنیک‌های تیراندازی با کمان است. اولین مسابقه این رشته از تیراندازی در پارک Finsbury بریتانیا در سال ۱۵۸۳ برگزار شد.

تیراندازی با کمان

تیراندازی توسط کمان به هدف

 

4. فیلد(میدانی):

تیراندازی با کمان میدانی یکی دیگر از انواع رشته‌های تیروکمان است. کمان‌داران در فضای باز از مسافت‌های مختلف به اهدافی مانند حیوانات مختلف کاغذی یا سه‌بعدی تیراندازی می‌کنند. این رشته نیازمند مهارت‌های تیراندازی در شرایط مختلف است همچنین قابلیت ردیابی و شکار را دارد. مسابقات تیراندازی با کمان میدانی اولین‌بار در سال ۱۹۶۹ برگزار شد.

کماندار زن

تیراندازی در فضای باز

 

5. کمان پروازی:

این نوع تیراندازی توسط کمان به فضایی بزرگ و مسطح نیاز دارد رکورد این نوع تیراندازی ۱۲۲۲ متر است که توسط داون براون در سال ۱۹۸۷ به ثبت رسید از کمان‌های ریکرو و کمان‌های بلند در تیراندازی کمان پروازی استفاده می‌شود.

تیراندازی با کمان از مسافت دور

تیراندازی به وسیله کمان پروازی

 

6. کمان 3 بعدی:

تیراندازی با کمان ۳ بعدی، رشته‌ای از تیراندازی است که کمان‌داران با استفاده از حیوانات سه‌بعدی پلاستیکی یا فومی از مسافت و زوایای مختلف به سمت هدف تیراندازی می‌کنند. این رشته شبیه‌سازی شکار در طبیعت است و نیازمند داشتن مهارت در تیراندازی و دانش آناتومی حیوانات می‌باشد.  مسابقات این رشته از تیراندازی برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۳ برگزار شد. مسابقات تیر و کمان سه‌بعدی هر دوسال یکبار برگزار می‌شود.

تیر اندازی با کمان برروی حیوانات فومی

تیراندازی با کمان سه بعدی

 

7. تیر و کمان روی اسب:

تیراندازی با کمان روی اسب، رشته‌ای از تیراندازی است که در آن کمان‌داران سوار بر اسب با مسافت‌های مختلف به سمت اهدافی ثابت یا متحرک تیراندازی می‌ کنند. این رشته نیازمند مهارت‌های تیراندازی دقیق و هماهنگی بالا کمان‌دار و اسب است.

زنی که روی اسب در حال تیراندازی به هدف است

تیر و کمان روی اسب

 

8. تیر و کمان سنتی:

تیراندازی با کمان سنتی، به معنای تیراندازی با کمان‌های بدون قرقره و سیستم‌های مدرن است که در آن کمان‌داران از روش‌های سنتی برای تیراندازی استفاده می‌کنند. این رشته به دلیل چالش‌ها و نیاز به مهارت‌های خاص، برای افراد علاقمند به تاریخ و فرهنگ تیراندازی با کمان جذاب است.

تیر اندازی  چند نفر به وسیله کمان

تیر و کمان سنتی

 

9. تیراندازی با پاراتیر و کمان :

این رشته از تیراندازی با کمان برای ورزشکارانی که دارای معلولیت جسمی حرکتی می‌باشند طراحی شده است. در این رشته، کمان‌داران با استفاده از تجهیزات خاص مانند ویلچر با دیگر ورزشکاران در مسابقات به رقابت می‌پردازند این رشته در سال ۱۹۶۰ به فهرست مسابقات پارالمپیک افزوده شد.

مرد دارای معلولیت در حال تیراندازی به هدف

تیراندازی با کمان افراد دارای معلولیت

 

10. تیراندازی کمان تفریحی:

تیراندازی با کمان تفریحی، به معنای تیراندازی با کمان برای سرگرمی و تفریح ​​است که نیازی به مهارت های خاص یا تجهیزات گران قیمت ندارد.

 

تکنیک های تیراندازی کمان

بعد از آشنایی با انواع رشته‌های تیروکمان بد نیست به این نکته بپردازیم که آشنایی با اصول تیراندازی در هر رشته‌ای از این ورزش بسیار مهم است؛ بنابراین در این بخش به یک سری تکنیک‌هایی می‌پردازیم که دانستن آن برای هر کمانداری لازم است:

  • انجام حرکات کششی یا به اصطلاح گرم کردن قبل از شروع تیراندازی
  • نحوه ایستادن در تیراندازی با کمان بسیار مهم است
  • روش صحیح قرار گرفتن دست روی کمان 
  • روش صحیح قرار گرفتن انگشتان روی زه کمان 
  • روش صحیح نشانه گیری و تمرین با چشم غالب  

 

کلام آخر 

شما برای تیراندازی با کمان نیاز به یادگیری اصول و قواعد خاصی می‌باشید با شرکت در دوره‌های آموزشی می‌توانید در رشته تیراندازی مهارت‌های خود را تقویت کنید همچنین ناراتک نوین(مجموعه گردشگری،تفریحی ورزشی آرکا) برای افراد علاقه‌مند به تیراندازی مکانی امن با تجهیزات پیشرفته فراهم آورده است تا افراد بتوانند به‌صورت حرفه‌ای در انواع رشته‌های تیراندازی مهارت کسب نمایند.

 

سوالات متداول

  • تیراندازی با کمان ریکرو چگونه است؟

ریکرو یکی از انواع رشته‌های قدیمی تیراندازی با کمان است که در آن از کمان‌های خمیده و بدون قرقره استفاده می‌شود کمان‌داران باید باقدرت و دقت بالایی از این نوع کمان استفاده کنند.

  • تکنیک های تیراندازی با کمان چیست؟

این تکنیک‌ها شامل تمرین، گرم‌کردن، نحوه ایستادن، قرارگرفتن صحیح دست و انگشتان کمان‌دار روی زه کمان، تمرین چشم غالب و… است.

  • شرایط سنی برای یادگیری ورزش تیر و کمان چگونه است؟

یادگیری این ورزش هیچ‌گونه محدودیت سنی برای افراد علاقه‌مند ندارد؛ بنابراین افراد می‌توانند برای سرگرمی و شرکت در مسابقات در این رشته از تیراندازی مهارت کسب کنند.

ناراتک نوین آرکا(مجموعه گردشگری،تفریحی ورزشی آرکا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *