سوارکاری

اسب سواری کودکان و بررسی چالش های مهم آن

یک پسربچه خندان در کنار یک اسب سفید

اسب‌ سواری برای کودکان دیگر یک آرزوی دست‌نیافتنی  نیست؛ بلکه  به انتخابی آگاهانه از سوی والدین تبدیل شده تا کودکان را با دنیای پر رمز و راز و زیبای اسب‌ها و سوارکاران آشنا کنند.

 کودکان امروز در دنیایی بزرگ می‌شوند که استفاده از تکنولوژی به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی آن‌ها تبدیل شده است.از طرفی هیچ ابزار یا وسیله ای نمی‌تواند؛ مانند ارتباط با یک موجود زنده در شکل‌گیری شخصیت کودکان تأثیرگذار باشد. پس چه‌ خوب که از سنین پایین  کودکان را با اسب سواری آشنا کنیم.اسب سواری به کودکان می آموزد که چگونه با طبیعت ارتباط بهتری برقرار کنند و بر ترس‌های خود در زندگی غلبه کنند.

در این مقاله از سری مقالات مجموعه ورزشی ناراتک نوین آرکا، به بررسی مزایای اسب سواری برای کودکان، نکات مهم برای شروع این ورزش، تجهیزات موردنیاز و انتخاب یک باشگاه سوارکاری خوب می‌پردازیم.پس با ما همراه باشید.

 

فواید شگفت‌انگیز اسب‌ سواری کودکان

سوارکاری با اسب  یک فعالیت لذت بخش برای کودکان است که رشد جسمانی، عاطفی و اجتماعی آن ها را به طور هم‌زمان تقویت می‌کند. اگر به دنبال فعالیتی هستید که به فرزندتان کمک کند تا اعتمادبه‌نفس، صبر، مسئولیت‌پذیری و مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کند،اسب سواری می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.در ادامه با  فواید بیشتری از اسب سواری برای کودکان آشنا شوید:

  • تقویت عضلات: سوارکاری به تقویت عضلات مرکزی بدن، بازوها و پاها کمک می‌کند.
  • بهبود تعادل و هماهنگی: حفظ تعادل روی اسب، هماهنگی چشم و دست و همچنین هماهنگی بین دونیمه بدن را بهبود می‌بخشد.
  • افزایش انعطاف‌پذیری: حرکات مختلف در هنگام سوارکاری باعث افزایش انعطاف‌پذیری بدن می‌شود.
  • افزایش اعتمادبه‌نفس: موفقیت در یادگیری سوارکاری و غلبه بر ترس از اسب، به طور قابل‌توجهی اعتمادبه‌نفس کودکان را افزایش می‌دهد.
  • کاهش استرس: بودن در طبیعت و ارتباط با حیوانات، به‌ویژه اسب‌ها، به کاهش استرس و اضطراب کودکان کمک می‌کند.
  • تقویت صبر و پشتکار: یادگیری سوارکاری نیازمند صبر و پشتکار است. این ویژگی‌ها در طول تمرینات سوارکاری در کودکان تقویت می‌شوند.
  • تقویت مسئولیت‌پذیری: مراقبت از اسب و انجام وظایف مربوط به آن، حس مسئولیت‌پذیری را در کودکان تقویت می‌کند.
  • تقویت مهارت‌های حل مسئله: در مواجهه با چالش‌های مختلف در هنگام سوارکاری، کودکان یاد می‌گیرند که چگونه مشکلات را حل کنند.
  • بهبود تمرکز: حفظ تعادل روی اسب و انجام دستورات مربی، به تقویت تمرکز و توجه کودکان کمک می‌کند.
یک کودک در حال نوازش اسب قهوه ای و پراز احساس

هیچ وسیله یا ابزاری مانند ارتباط با اسب و اسب سواری در رشد شخصیت کودکان تاثیرگذار نیست.

 

نکات و چالش های مهم برای شروع اسب‌ سواری کودکان

قطعاً شما به‌عنوان والدین کودک برای شروع اسب‌سواری کودک خود با سؤالات و چالش‌های زیادی روبه‌رو هستید که ما در ادامه به بررسی این چالش‌های مهم می‌پردازیم:

  • سن مناسب برای شروع اسب‌ سواری کودکان

 به‌طورکلی، اکثر مربیان سوارکاری معتقدند که کودکان از سن ۵ یا ۶ سالگی می‌توانند آموزش‌های مقدماتی اسب‌سواری را آغاز کنند. چون معمولاً در این سن، کودکان توانایی لازم برای نشستن روی اسب، حفظ تعادل و پیروی از دستورات ساده را دارند.

اما بااین‌حال درصورتی‌که کودک شما با هر سنی نمی‌تواند حداقل ۳۰ دقیقه روی کاری متمرکز شود، زمان مناسبی برای شروع اسب‌سواری نیست، احتمالاً باید صبر کنید تا کمی بزرگ‌تر شود وگرنه علاوه براینکه زمان و پول شما هدر می‌رود ممکن است کودک هم از اسب‌سواری دلزده شود.

چه کودکانی می‌توانند زودتر اسب‌ سواری را شروع کنند؟

  • معمولاً کودکانی که از نظر جسمانی قوی‌تر هستند و تعادل بهتری دارند
  • کودکانی که به علت علاقهٔ شدیدی به اسب‌ها، انگیزهٔ بالایی برای یادگیری دارند
  • کودکانی که تمرکز و توانایی بالایی در یادگیری دارند.
  • برخی کودکان آرام‌تر و صبورتر هستند و بهتر می‌توانند با اسب‌ها ارتباط برقرار کنند.

پس در نهایت، بهترین زمان برای شروع اسب‌ سواری کودکان زمانی است که کودک برای این کار آماده باشد و از آن لذت ببرد. به علاوه با مشورت با مربی سوارکاری، هم می‌توانید بهترین زمان  شروع یادگیری این ورزش هیجان‌انگیز برای فرزندتان را تعیین کنید.

  • چگونه می‌توان بر ترس کودکان از اسب غلبه کرد؟

ترس از اسب در کودکان، یک واکنش طبیعی است. بسیاری از کودکان در ابتدا به دلیل جثه بزرگ اسب از آن می‌ترسند. اما با کمی صبر و حوصله و استفاده از روش‌های مناسب، می‌توان به راحتی بر این ترس غلبه کرد و به کودک کمک کرد تا با اسب‌ها ارتباط دوستانه‌ای برقرار کند.روش‌های غلبه بر ترس کودکان از اسب عبارتند از:

آهسته شروع کنید

اگر کودک شما برای شروع خیلی کوچک یا خیلی کم سن است، می‌توانید با نشان دادن چند فیلم، نقاشی یا داستان‌گویی دربارهٔ اسب‌ها، به ایجاد رابطه مثبت کودک با این حیوانات کمک کنید. دربارهٔ خصوصیات اسب‌ها، رفتارشان و نحوهٔ مراقبت از آن‌ها صحبت کنید. اطلاعات بیشتر می‌تواند به کاهش ترس کمک کند.

بازدید از باشگاه سوارکاری

به همراه کودک به باشگاه سوارکاری بروید. اجازه دهید کودک از فاصله‌ای امن به اسب‌ها نگاه کند و با محیط آشنا شود.

ارتباط تدریجی

بعد از آشنایی اولیه، می‌توانید کودک را تشویق کنید تا به‌آرامی به اسب نزدیک شود. این کار باید به‌تدریج انجام شود و کودک باید احساس امنیت کند.از کودک بخواهید تا با دادن هویج یا سیب به اسب با آن ارتباط برقرار کند.

در صورتی که کودک آماده بود، می‌توانید با سوارکاری تفریحی شروع کنید.ابتدا او را به نشستن روی اسب یا سوارشدن بر آن تشویق کنید، اما این کار باید تحت نظارت یک مربی مجرب انجام شود.
هر پیشرفتی که کودک در مواجهه با اسب‌ها داشته باشد، حتی اگر کوچک باشد، باید تشویق شود. این امر به افزایش اعتمادبه‌نفس او کمک می‌کند.
توجه داشته باشید که هرگز کودک را مجبور به اسب‌سواری نکنید، این کار می‌تواند ترس او را تشدید کند.

 

یک دختربچه در مزرعه در حال نزدیک شدن به اسب

برای غلبه بر ترس کودکان از اسب از ارتباط تدریجی کودک با اسب شروع کنید.

 

  • اسب مناسب برای اسب‌ سواری کودکان

اسبی که برای آموزش کودکان استفاده می‌شود باید آرام، مطیع و صبور باشد.
اسب پونی و اسب امریکایی کوارتر، نژادهایی با خلق‌وخوی آرام هستند که معمولاً برای اسب‌سواری کودکان استفاده می‌شوند. اما توجه داشته باشید که کلاً هر اسبی خلق‌وخوی متفاوتی دارد مربیان خوب، اسب‌های خود را می‌شناسند و می‌توانند اسب‌هایی را که به‌خوبی با بچه‌ها ارتباط می‌گیرند توصیه کنند.

  • انتخاب یک باشگاه سوارکاری خوب برای کودکان

انتخاب یک باشگاه سوارکاری خوب برای کودک شما، گامی مهم در جهت شروع یک تجربه لذت‌بخش و آموزنده است. برای انتخاب بهترین باشگاه به موارد زیر توجه داشته باشید:

مربی حرفه‌ای

برای انتخاب باشگاه سواری کاری برای کودکان حتماً از تخصص و تجربهٔ مربیان باشگاه اطمینان حاصل کنید. مربی باید بتواند با کودکان به‌خوبی ارتباط برقرار کند و محیطی امن و دلگرم‌کننده برای آن‌ها فراهم کند. همچنین مربی باید به ویژگی‌های سنی و رفتاری کودکان آشنایی کامل داشته باشد و بتواند برنامه آموزشی متناسب با نیازهای آن‌ها طراحی کند.

بهداشت و تجهیزات ایمنی

باشگاه سوارکاری باید به تجهیزات ایمنی مناسب مانند کلاه ایمنی، جفتک و دستکش و چکمه‌های سوارکاری و جلیقه محافظ برای کودکان مجهز باشد و از کودکان بخواهد که از آن‌ها استفاده کنند.
اصطبل‌ها و محل تمرین باید تمیز، مرتب و ایمن باشند و از وجود هرگونه خطر برای کودکان جلوگیری شود.
اسب‌های باشگاه باید سالم و واکسینه شده باشند و به طور منظم توسط دامپزشک معاینه شوند.

برنامه‌های آموزشی متنوع

باشگاه باید برنامه‌های آموزشی متنوعی را برای کودکان با سطوح مختلف مهارت ارائه دهد.
برنامه آموزشی باید به‌گونه‌ای باشد که به رشد فردی و اجتماعی کودک نیز کمک کندو قطعاً به علاقه و تخصص هر کودک هم توجه داشته باشد.
باتوجه‌به این نکات، می‌توانید بهترین باشگاه سوارکاری را برای فرزند خود انتخاب کنید و به او فرصتی بدهید تا از این ورزش جذاب و مفید لذت ببرد.

یک کودک سوار براسب سیاه با تجهیزات مناسب اسب سواری که با اشتیاق زیاد اسب را در آغوش گرفته است.

درهنگام اسب سواری کودکان،از تجهیزات مخصوص آن ها استفاده کنید.

 

مسابقات اسب‌ سواری کودکان

مسابقات سوارکاری برای کودکان، فرصتی استثنایی برای رشد و شکوفایی استعدادها و مهارت‌های آن‌هاست. این رویدادها، علاوه بر اینکه به کودکان کمک می‌کنند تا اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهند، مهارت‌های اجتماعی، ورزشی و حل مسئله آن‌ها را نیز تقویت می‌کنند. مسابقات اسب‌ سواری کودکان باهدف ارزیابی مهارت‌های آنان، افزایش انگیزه و ایجاد روحیه رقابت سالم در بین کودکان برگزار می‌شود.
اگر کودک شما قصد شرکت در مسابقات اسب‌ سواری را دارد به او یاد دهید که تلاش‌کردن مهم‌تر از پیروزی است و هرگز او را تحت‌فشار برای برنده‌شدن قرار ندهید چرا که احساس سرخوردگی در دوران کودکی عواقب بسیار بدی را برای او در بزرگسالی به همراه دارد و تمام تلاش شما برای او لذت‌بردن و کسب تجربه از این مسابقات و رویدادها باشد.

 

قوانین مسابقات اسب‌ سواری کودکان

1.سن و سطح مهارت: سوارکاران در گروه‌های سنی و سطح مهارتی مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند تا رقابت‌ها عادلانه‌تر باشد.

۲.نوع اسب: نوع اسبی که در مسابقات استفاده می‌شود، باتوجه‌به سن سوارکار و نوع مسابقه تعیین می‌شود.

۳.تجهیزات ایمنی: استفاده از کلاه ایمنی، چکمه‌های سوارکاری، جلیقه محافظ و سایر تجهیزات ایمنی برای تمام شرکت‌کنندگان الزامی است.

۴.مسیر مسابقه: مسیر مسابقه باتوجه‌به سن و سطح مهارت سوارکاران طراحی می‌شود و شامل موانع مختلفی با ارتفاع و پیچیدگی متفاوت است.

۵.خطاها و جریمه‌ها: برای هر نوع خطایی که در طول مسابقه رخ دهد، جریمه‌های مشخصی در نظر گرفته شده است. این جریمه‌ها ممکن است شامل کسر امتیاز، حذف از مسابقه یا موارد دیگر باشد.

۶.قوانین اخلاقی: سوارکاران موظف هستند به قوانین اخلاقی مسابقه احترام بگذارند و با اسب و سایر شرکت‌کنندگان با مهربانی رفتار کنند.

 

تفاوت‌های قوانین مسابقات سوارکاری کودکان با بزرگسالان:

  • سادگی مسیر: مسیر مسابقات کودکان معمولاً ساده‌تر و کوتاه‌تر از مسیر مسابقات بزرگسالان است.
  • توجه بیشتر به ایمنی: در مسابقات کودکان، ایمنی سوارکاران اولویت اصلی است و قوانین ایمنی به طور دقیق‌تر اجرا می‌شود.
  • انعطاف‌پذیری بیشتر: در برخی موارد، ممکن است قوانین برای کودکان کمی انعطاف‌پذیرتر باشد تا به آن‌ها فرصت بیشتری برای یادگیری و پیشرفت داده شود.

 

سخن پایانی

اسب‌ سواری نه‌تنها می‌تواند یک سرگرمی جذاب و ورزش مناسب برای کودکان باشد، بلکه یک راه‌حل مؤثر برای مقابله با چالش‌های ناشی از استفاده بیش از حد تکنولوژی در زندگی آنان به شمار رود. ما به‌عنوان والدین آگاه باید کودکان را با دعوت در دنیای واقعی در مسیر رشد و شکوفایی قرار دهیم و چه‌بهتر که این دنیای واقعی، ارتباط با یک موجود زنده و پر از احساس مانند اسب باشد که می‌تواند تأثیرات عمیق و مثبتی بر روی روحیه و شخصیت کودکان بگذارد.

 

سؤالات متداول

  • آیا اسب سواری بر عملکرد درسی کودکان تاثیر گذار است؟

طبق بررسی محققان اسب سواری تاثیر بسیار زیادی در عملکرد درسی کودکان  دارد، به گفته آنها در حین اسب سواری لرزش های ناشی از حرکت اسب، موجب فعال سازی قسمتی از مغز می شود که مسئول یادگیری و حافظه است.

 

  • آیا اسب‌ سواری در درمان کودکان با نیازهای خاص مؤثر است؟

بله، حرکات سه‌بعدی اسب، شبیه به راه‌رفتن انسان است. هنگامی که کودک بر اسب سوار می شود، این حرکات به طور طبیعی به بدن او منتقل می‌شود و به تحریک سیستم عصبی مرکزی کمک می‌کند. این تحریک، به بهبود عملکرد عضلات، تعادل و هماهنگی کودک کمک می‌کند. به‌علاوه گذراندن وقت با اسب‌ها می‌تواند یک راهکار درمانی مؤثر برای کودکان با نیازهای خاص باشد. برای مثال برای کودکانی که در طیف اوتیسم قرار دارند، اسب‌ها ارتباط عاطفی با کودک برقرار می‌کنند. اسب‌ها با ایجاد فضایی امن برای کودکانی که با مشکلات رفتاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، باعث می‌شوند که پرخاشگری، عصبی بودن و اضطراب آنها رفته‌رفته کنترل شده و پریشانی و اضطراب آنها کاهش یابد.

 

  • حدوداً چقدر زمان می‌برد تا کودک سوارکاری را تا حد قابل‌قبولی یاد بگیرد؟

لازم است بدانید که یادگیری سوارکاری نیاز به زمان و صبر دارد. والدین باید صبور باشند و از عجله‌کردن خودداری کنند و این به عوامل مختلفی مانند توانایی یادگیری، دقت و تمرکز کودک و خیلی از عوامل دیگر بستگی دارد.

ناراتک نوین آرکا (مجموعه گردشگری، تفریحی ورزشی آرکا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *