سوارکاری

آیا اسب سواری برای دیسک کمر مضر است؟

زن جوان با تجهیزات مناسب روی اسب قهوه ای در حال حرکت نشسته است.

اسب‌ سواری، ورزشی آرام‌بخش و مفرح است که علاقه‌مندان زیادی هم دارد.اما آیا افرادی که از مشکل دیسک کمر رنج می‌برند نیز می‌توانند از این ورزش لذت ببرند؟آیا این ورزش آرام‌بخش می‌تواند بر دردهای آزاردهنده دیسک کمر تأثیرگذار باشد؟

اینها سؤالاتی است که اغلب بیماران مبتلا به دیسک کمر و البته علاقه‌مند به ورزش اسب‌ سواری با آن مواجه هستند.

در این مقاله از سری مقالات ناراتک نوین آرکا به بررسی تأثیر اسب‌سواری بر دیسک کمر پرداخته و به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

آیا اسب‌ سواری برای دیسک کمر مناسب است؟

شاید باورش برایتان سخت باشد، اما اسب‌سواری در بسیاری از جهات می‌تواند برای افراد مبتلا به دیسک کمر مفید باشد. البته همان‌طور که می‌دانید انواع سوارکاری و سطوح مختلفی از این ورزش وجود دارد، اسب‌سواری که برای دیسک کمر مفید است از نوع اسب‌ سواری آرام یا پیاده‌روی با اسب است.

 

فردی که از درد دیسک کمر رنج می برد

راه رفتن با اسب سبب حرکت صحیح قسمت آسیب دیده کمر می شود.

 

بیماران مبتلا به دیسک کمر معمولاً به دلیل درد، از حرکت‌دادن قسمت آسیب‌دیده اجتناب می‌کنند. اما راه‌رفتن با اسب باعث می‌شود که کمر به‌صورت صحیح حرکت داده شود. زمانی که فرد بیمار روی اسب در حال حرکت نشسته است، بدنش ناخودآگاه تلاش می‌کند تا با حرکات اسب هماهنگ شود که همین موضوع سبب حرکت صحیح کمر می‌شود.

به‌گونه‌ای که اگر این حرکت صحیح کمر، به طور مداوم با اسب انجام شود باعث ورزیدگی ماهیچه‌های کوچک در ستون فقرات می‌شود. نکته مهم این است که هیچ فعالیت جایگزین دیگری برای انجام این حرکت مفید به جز راه‌رفتن با اسب وجود ندارد.

با دانستن این نکته، در بسیاری از کشورهای جهان، درمان به کمک اسب نوعی از توان‌بخشی پزشکی است. در ایران هم در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به درمان دیسک کمر با کمک اسب شده است.

 

یک مرد و یک زن در حال لذت بردن ازپیاده روی با اسب در جنگل

اسب سواری مفید برای دیسک کمر،اسب سواری آرام یا پیاده روی با اسب است.

 

فواید اسب‌ سواری برای دیسک کمر

شاید برایتان سؤال باشد که اسب‌سواری چگونه می‌تواند به بهبود وضعیت دیسک کمر کمک کند؟
ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که قبل از شروع هر نوع فعالیت ورزشی، به‌ویژه برای افرادی که مشکلات کمر دارند، مشاوره با پزشک یا فیزیوتراپیست بسیار مهم است.
اما از جمله فوایدی که اسب‌سواری برای دیسک کمر دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. تقویت عضلات کمر و شکم

اسب‌سواری نیاز به کنترل و تعادل دارد که می‌تواند به تقویت عضلات مرکزی بدن کمک کند. این عضلات قوی‌تر می‌توانند از کمر حمایت کنند و فشار روی دیسک‌ها را کاهش دهند.

۲. بهبود انعطاف‌پذیری

حرکات نرم و طبیعی اسب در حین سواری می‌تواند به بهبود انعطاف‌پذیری ستون فقرات و کاهش سفتی عضلات کمک کند.

۳. کاهش استرس

اسب‌سواری به‌عنوان یک فعالیت تفریحی می‌تواند استرس را کاهش دهد. استرس می‌تواند باعث تنش در عضلات شود و این تنش ممکن است درد کمر را تشدید کند.

۴. بهبود وضعیت بدن

اسب‌سواری به فرد یاد می‌دهد که چگونه درست بنشیند و وضعیت بدن خود را بهبود بخشد. وضعیت صحیح بدن می‌تواند فشار روی دیسک‌ها را کاهش دهد.

۵. تحریک گردش خون

فعالیت بدنی ناشی از اسب‌سواری می‌تواند به بهبود گردش خون در ناحیه کمر کمک کند که این امر می‌تواند به تسریع روند بهبودی کمک کند.

 

نکات مهم برای افراد مبتلا به دیسک کمر در هنگام سوارکاری

اسب‌ سواری با اینکه ورزشی لذت‌بخش است؛ اما برای افرادی که دچار دیسک کمر هستند می‌تواند با چالش‌هایی همراه باشد. حرکات تکراری و نامتعادل هنگام سوارکاری ممکن است به دیسک کمر فشار وارد کند و درد را تشدید کند. اما، با رعایت برخی نکات و احتیاط‌ها، افراد مبتلا به دیسک کمر هم می‌توانند از این ورزش لذت ببرند.

در اینجا به چند نکته و نوع اسب‌سواری که باید افراد مبتلا به دیسک کمر رعایت کنند، اشاره می‌کنیم:

مشورت با پزشک و فیزیوتراپ

قبل از شروع یا ادامه اسب‌سواری، حتماً با پزشک و فیزیوتراپ خود مشورت کنید تا از مناسب‌بودن این ورزش برای شما اطمینان حاصل کنید و تمرینات مخصوصی برای تقویت عضلات کمر و بهبود انعطاف‌پذیری دریافت کنید.

اسب‌ سواری آرام

نوع اسب‌سواری افراد مبتلا به دیسک کمر حتماً باید از نوع اسب‌سواری آرام با سرعت کم حرکات ملایم باشد تا فشار کمتری به کمر وارد شود.

استفاده از تجهیزات مناسب

  • اسبی آرام و با حرکات نرم را انتخاب کنید. اسب‌هایی با حرکات ناگهانی و پرشی می‌توانند به کمر فشار وارد کنند.
  • زینی را انتخاب کنید که از کمر شما به‌خوبی حمایت کند و فشار را به طور یکنواخت توزیع کند.
  • همیشه از کلاه ایمنی، چکمه‌های سوارکاری و سایر تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کنید تا از آسیب‌های جدی جلوگیری کنید.

 

یک پسرجوان با تجهیزات مناسب روی اسب در حال حرکت نشسته است

افراد مبتلا به دیسک کمر،برای بهره مندی از فواید اسب سواری باید از تجهیزات مناسب استفاده کنند.

تمرینات تقویتی

  • قبل از شروع سوارکاری، بدن خود را به‌خوبی گرم کنید تا عضلات شما آماده شوند و انعطاف‌پذیری شما افزایش یابد.
  • در حین سوارکاری از حرکات شدید؛ مانند پرش یا سواری در سرعت‌های بالا یا خم‌شدن به جلو و عقب که ممکن است فشار بیشتری به کمر وارد کند، اجتناب کنید. همین‌طور اگر در حین سوارکاری احساس درد کردید، بلافاصله سوارکاری را متوقف کنید و استراحت کنید.
  • حتماً پس از سوارکاری حرکات کششی و تمرینات اصلاحی را انجام دهید.

نظارت مربی

یک مربی مجرب می‌تواند به شما تکنیک‌های صحیح سوارکاری را آموزش دهد و به شما کمک کند تا به طور ایمن از اسب‌سواری لذت ببرید.

 

سخن پایانی

اسب‌ سواری می‌تواند ورزشی مفید برای افرادی باشد که از دیسک کمر رنج می‌برند، اما با رعایت برخی نکات مهم که در این مقاله ذکر کردیم. امید است با رعایت این نکات از فواید اسب‌سواری برای بهبود وضعیت دیسک کمر خود بهره‌مند شوید. برای این منظور باشگاه سوارکاری هامون امکانات ویژه‌ای برای افراد مبتلا به دیسک کمر و علاقه‌مند به ورزش سوارکاری در مجموعهٔ خود فراهم کرده است تا هم از این ورزش لذت ببرید و هم به درمان خود کمک کنید.

ناراتک نوین آرکا (مجموعه گردشگری، تفریحی‌ورزشی آرکا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *