استخر و شنا

آموزش شنا مبتدی به صورت کامل

آموزش شنا مبتدی

به دنبال آموزش شنا مبتدی در اینترنت هستید؟ با شروع تابستان و نزدیک‌شدن به گرم‌ترین روزهای سال برای کمی خنک‌شدن تمایل دارید به استخر بروید؛ اما در شناکردن مهارتی ندارید؟ اصلاً یک مبتدی چگونه باید شنا را شروع کند؟ چه مشکلاتی مانع یادگیری شنا می‌شود؟ فایدهٔ شناکردن چیست؟ چه سنی برای یادگیری شنا مناسب است؟ اگر به دنبال پاسخ این سؤالات هستید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

آموزش شنا مبتدی در استخر

شناکردن در استخر برای افراد مبتدی ممکن است کمی سخت یا ترسناک به نظر برسد؛ اما یادگیری این ورزش با مربیان حرفه‌ای و انتخاب یک استخر استاندارد چندان هم سخت و پیچیده نیست. در ابتدا توصیه می‌کنیم برای یادگیری اصولی شنا حتماً در کلاس‌های آموزشی با مربیان مجرب شرکت کنید.

بهتر است در شروع شنا برای خود هدفی را تعیین کنید به‌عنوان‌مثال ممکن است هدف شما شنا برای لاغری باشد و… بنابراین باید بدانید که در یادگیری شنا به دنبال چه چیزی هستید. در نهایت برای انجام شنا با هر هدفی لازم است که این ورزش را با یک‌ روال منظم پیگیری کنید.

توجه: این آموزش فقط مربوط به شناکردن در استخر است و شنا در دریا، اقیانوس، دریاچه، رودخانه مدنظر نمی‌باشد.

 

آموزش شنا مبتدی

آموزش شنا کودکان

1.دوش گرفتن

همان‌طور که می‌دانید قبل از ورود به استخر لازم است بدن خود را زیر دوش آب خیس کنید، اما دلیل دوش قبل از استخر چیست؟ یکی از علت‌های آن می‌تواند تمیز و سالم نگه‌داشتن آب برای همه افراد داخل استخر و کاهش بو نامطبوع در محیط استخر باشد.

 

2.بدن خود را گرم کنید

گرم‌کردن قبل از استخر باعث می‌شود بدن به دمای آب عادت کند همچنین احتمال آسیب‌دیدگی عضلات را حین شنا کاهش می‌دهد؛ زیرا در ورزش شنا تمامی عضلات بدن درگیر می‌شوند پس بهتر است بدن خود را برای واردشدن به آب آماده کنید.

 

مرد و زن در حال گرم کردن بدن

گرم کردن بدن قبل از شنا

3.استرس نداشته باشید

سعی کنید در تجربه اول خود تنهایی به استخر نروید داشتن یک دوست همراه می‌تواند در مهار استرس شما برای واردشدن به آب مؤثر باشد، اگر همراه شما یک شناگر قوی هم باشد شرایط برای شما راحت‌تر است.
از شناکردن در عمق زیاد خودداری کنید، به محیط‌های کم‌عمق استخر بروید و در نزدیکی نجات‌غریق‌ها باشید. این باعث می‌شود شما احساس امنیت بیشتری در استخر داشته باشید.

 

4.قرار گرفتن در آب

درحالی‌که در عمق کم استخر هستید با گرفتن لبه‌های استخر، به کمک همراه یا فرد دیگری سعی کنید در آب قدم بزنید. توصیه می‌شود در آب آهسته حرکت کنید تا احساس راحتی داشته باشید سعی کنید با حفظ تعادل بدن در آب راه بروید.
در عمق کم استخر قرار بگیرید نفس عمیق بکشید و سر را آهسته به زیر آب ببرید روی تنفس خود تمرکز داشته باشید سعی کنید به‌آرامی از راه بینی نفس را بیرون داده سپس آهسته سر را به بالا بیاورید. اگر از بیرون‌دادن تنفس از بینی احساس راحتی ندارید می‌توانید عمل بازدم را با دهان هم انجام دهید.

 

5.شناور شدن در آب

شناور شدن در آب یک روش عالی برای آرامش بدن است. این روش از تکنیک‌های پایه در یادگیری شنا است. ممکن است این تصور را داشته باشید که شناور ماندن در آب کاری سخت به نظر می‌رسد؛ اما باید به شما بگوییم اگر شناگران دیگر توانستند در آب غوطه‌ور شوند پس شما هم می‌توانید!

  • در ابتدا اجازه دهید بدنتان آرام باشد نفس عمیقی بکشید مطمئن شوید جای صحیحی در عمق کم از استخر قرار دارید. نزدیک به نجات‌غریق باشید تا در صورت نیاز به کمک شما بیاید.
  • از همراه خود بخواهید دستش را زیر کمر شما قرار دهد تا بتوانید تعادل خود را حفظ کنید البته می‌توانید با گرفتن لبه استخر هم این کار را انجام دهید.
  • توصیه می‌شود تا زمانی که به‌صورت کامل این مهارت را یاد بگیرید از وسایل کمکی مثل تخته‌شنا و… استفاده کنید.
  • بدن باید موازی با سطح آب باشد برای این کار شما می‌توانید به پشت چرخیده و به کنارهای استخر به‌آرامی لگد بزنید تا بدنتان با سطح آب هم تراز شود.
  • پاها را صاف نگه دارید و پا بزنید سپس اجازه دهید پاها روی سطح آب بالا بیاید به این صورت که سر و کف پاها در یک سطح باشد.

 

زن در حال یادگیری شناور شدن در استخر توسط مربی

آموزش شناور شدن در آب

چه مشکلاتی مانع یادگیری شنا می شود؟

افراد ممکن است در یادگیری شنا با مشکلاتی مواجه شوند در زیر به چند نمونه از چالش های یادگیری شنا اشاره می شود:

  • ترس از آب یا آب‌هراسی که به آن آکوا فوبی هم گفته می‌شود که یک ترس غیرطبیعی است و فرد ممکن است از استخر، دریا یا حتی یک وان آب در حمام هم هراس داشته باشد.
  • نداشتن اعتمادبه‌نفس در یادگیری مهارت‌ها، یک مانع بزرگ برای پیشرفت در ورزش شنا است این عامل می‌تواند باعث شود فرد برای ادامه‌دادن این ورزش بی‌انگیزه شود.
  • عدم حفظ تعادل بدن در آب هم می‌تواند مانعی برای تبدیل‌شدن به یک شناگر حرفه‌ای باشد.
  • نداشتن تمرکز می‌تواند در یادگیری تکنیک‌های صحیح فرد را با مشکل روبه‌رو کند.
  • عدم کنترل بر روی تنفس، تنفس صحیح در شناکردن بسیار مهم است.

 

اگر شما هم با این چالش‌ها در یادگیری شنا دست‌وپنجه نرم می‌کنید نگران نباشید برای پشت سر گذاشتن این مشکلات نیاز به یک مربی حرفه‌ای و تمرینات منظم دارید مربیان شنا ضمن آموزش تکنیک‌های صحیح، راهکارهایی را هم برای غلبه بر ترس از آب و ایجاد اعتمادبه‌نفس در یادگیری حرکت‌های شنا و… به شما ارائه می‌دهند.همچنین شما می توانید برای ثبت نام کلاس های آموزشی شنا در ناراتک نوین آرکا (مجموعه ورزشی تفریحی و گردشگری آرکا) همین حالا به صفحه استخر شنا ارکیده مراجعه نماید.

 

فواید شنا چیست؟

شنا یک راه عالی برای فعالیت کل بدن است یک ساعت شنا به‌اندازه دویدن کالری می‌سوزاند این در حالی است که ورزش شنا هیچ آسیبی به مفاصل و عضلات شما وارد نمی‌کند؛ بلکه در بروز درد و آرتروز هم پیشگیری می‌کند یکی از فواید شنا برای زانودرد است. این ورزش فشار کمتری را نسبت به دیگر ورزش‌ها به بدن وارد می‌کند.

دیگر مزیت های شنا برای بدن:

  • بهبود سیستم قلبی و عروقی
  • بهبود کیفیت خواب
  • بهبود خلق و خو
  • کاهش استرس
  • بهبود تنفس

 

شناگر زن در داخل استخر

شنای زنان

آیا سن بر توانایی یادگیری شنا تاثیر دارد؟

شاید شنیده باشید که می‌گویند افرادی که آموزش شنا را در سنین پایین شروع نکرده باشند هرگز نمی‌توانند این مهارت را یاد بگیرند باید به شما بگوییم این یک باور غلط است. همه افراد توانایی یادگیری شنا را در هر سنی دارند.
طبق نتایج آخرین تحقیقات هیچ تفاوتی در بین افرادی که مهارت‌های حرکتی را در سن ۱۸ سالگی یاد می‌گیرند با افرادی که آموزش را در سن ۴۰ سالگی شروع می‌کنند وجود ندارد. شما می‌توانید با هر سنی شنا را یاد بگیرید پس بهتر است تردید و ترس را کنار بگذارید.

 

سخن پایانی

یادگیری شنا می‌تواند یک مهارت مهم برای افراد باشد همان‌طور که گفته شد برای آموزش شنا لازم است شنا را با یک مربی حرفه‌ای شروع کنید مربی شنای اصولی را آموزش می‌دهد تا شما یک شناگر ماهر شوید همچنین شما می‌توانید از سایت ناراتک نوین دیدن کنید و از امکانات ویژه استخر و شنا این مجموعه که دارای کلاس‌های آموزشی با مربیان مجرب است بهره‌مند گردید.

منبع:mattiaqua

سوالات متداول

  • برای شروع شنا با چه تمریناتی شروع کنیم؟

برای شروع یادگیری شنا بهتر است در ابتدا با تمرینات سبک مثل راه رفتن در آب و حرکت پاها شروع کنید.

  • چگونه حرکاتی مثل کرال سینه را یاد بگیریم؟

برای یادگیری حرکات شنا عجله نکنید بهتر است شنا را اصولی یادبگیرید اما در حرکت کرال سینه دست ها به صورت چرخشی و پاها را به صورت مستقیم در آب حرکت دهید.

  • برای شروع شنا به چه تجهیزاتی نیاز دارم؟

شما برای شروع یادگیری این ورزش به مایو(لباس مخصوص شنا کردن)،عینک و کلاه نیاز دارید.

                                                                                                                      ناراتک نوین آرکا (مجموعه گردشگری، تفریحی ورزشی آرکا)

دیدگاهی در مورد “آموزش شنا مبتدی به صورت کامل

  1. Zeinab گفت:

    هزینه ثبت نام کلاس شنا چقدره ؟

    1. admin2 گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای اطلاع از شرایط و هزینه دوره های آموزشی شنا به صفحه استخر شنا ارکیده مراجعه کنید و یا با کارشناسان مجموعه ناراتک در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *