استخر و شنا

فواید سونا برای سلامتی و آرامش بدن

زنی در اتاق سونا در حال استراحت کردن است

از گذشته تا به امروز از سونا برای بهبود سلامتی و افزایش آرامش استفاده می‌شود تاریخچه سونا به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد اولین نوع سونا در فنلاند به شکل گودال‌های زیرزمینی بوده است که به آن سوناهای گودالی گفته می‌شد باگذشت زمان سونا به شکل کلبه‌های چوبی و مدرن تحول یافت امروزه سونا در نقاط مختلف جهان مکانی برای استراحت و کاهش استرس است این فضاهای گرمایشی در باشگاه‌های ورزشی، استخرها، مراکز سلامت، خانه‌های خصوصی و مجموعه‌های ورزشی، تفریحی مانند ناراتک نوین آرکا قرار دارد. اگر دوست دارید با فواید سونا آشنا شوید و بدانید که چطور این اتاق گرما قرن‌ها عموم مردم را شاداب‌تر و سالم‌تر کرده است با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

فواید سونا

سونا تأثیرات مثبتی بر سلامت جسم و ذهن دارد پیش از بررسی فواید سونا بهتر است بدانید که شما باید از سونا باکیفیت بالا و استاندارد استفاده کنید استخر ارکیده با اختصاص دادن فضایی مدرن برای سونا تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای شما عزیزان فراهم کرده است. به یاد داشته باشید که سونا ممکن است برای برخی افراد که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند مناسب نباشد. در صورت استفاده منظم، صحیح و رعایت نکات بهداشتی سونا می‌تواند به بهبود سلامت عمومی بدن و کیفیت زندگی افراد کمک کند در اینجا به ۷ فایده اصلی سونا برای بدن می‌پردازیم:

حمام سونا

اتاق سونا برای استراحت

 

1.کاهش استرس

با نشستن در سونا حرارت ملایم باعث کاهش هورمون‌های استرس مانند کورتیزول می‌شود درعین‌حال که سونا در کاهش اضطراب اثرگذار است می‌تواند سطح اندورفین و هورمون‌های شادی‌آور را در بدن بیشتر کند و در رفع خستگی و بهبود خلق‌وخو مؤثر است در نهایت یکی از فواید سونا ازبین‌بردن استرس و افسردگی است. از طرفی سونا می‌تواند روی تنظیم و بهبود کیفیت خواب شما تأثیرگذار باشد به‌عنوان‌مثال استفاده از سونا قبل از خواب کمک می‌کند تا خواب بهتری در شب تجربه کنید.

 

2.تسکین دردهای عضلانی

حرارت و رطوبت ملایم سونا موجب منبسط‌شدن رگ‌های خونی، افزایش جریان خون به عضلات و مفاصل می‌شود به‌علاوه سونا می‌تواند به کاهش التهاب، اسپاسم عضلانی و تسکین درد هم کمک کند استفاده از سونا می‌تواند از سفت‌شدن مفاصل در قسمت‌های مختلف بدن جلوگیری کند. تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ بر روی افراد مبتلا به آرتروز انجام شد نشان داد که استفاده از چند جلسه سونا می‌تواند در تسکین درد بیماران مؤثر باشد؛ بنابراین ممکن است سونا هم مانند شنا برای زانودرد و دردهای آرتروزی مفید باشد.

 

3.دفع سموم بدن

از دیدگاه ما جالب‌ترین فواید سونا دفع سموم بدن است با تعریق زیاد در سونا مواد زائد و سموم از طریق پوست دفع می‌شود این امر می‌تواند به بهبود عملکرد کبد و کلیه‌ها کمک کند از طرفی با خارج‌شدن مواد زائد و سموم از بدن سلامت پوست و کاهش جوش و آکنه تضمین می‌شود. بد نیست بدانید که سونا با گرمای خود باعث باز شدن منافذ باز پوست و افزایش جریان خون می‌شود که این امر باعث پاک‌سازی پوست، کاهش چین‌وچروک و بهبود بافت پوست می‌شود.

 

4.تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که در ابتدا مطالب هم اشاره شد سونا در طول تاریخ به عنوان یک روش درمانی استفاده می شد استفاده منظم و اصولی از سونا می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند در واقع با گرما درمانی (سونا) تعداد گلبول های سفید افزایش پیدا کرده و مقاومت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها افزایش می یابد. سونا موجب تولید پروتئین های شوک گرمایی می شود این پروتئین ها از سلول های بدن در برابر آسیب محافظت می کند با قوی شدن سیستم ایمنی بدن ابتلا به بیماری های مزمن نیز کاهش می یابد.

 

5.بهبود گردش خون و کاهش التهاب

 گفتیم که یکی از فواید سونا باز شدن رگ‌های خونی است این امر موجب بهبود گردش خون و اکسیژن‌رسانی بهتر به بافت‌های بدن می‌شود مانی که گردش خون کنترل شود فشارخون کاهش می‌یابد و به دنبال آن خطر لخته‌شدن خون نیز پایین می‌یابد و در نتیجه موجب بهبود در عملکرد قلب خواهد شد.
سونا می‌تواند به کاهش التهاب در بدن نیز کمک کند شاید بدانید که التهاب مزمن یکی از عوامل مهم در ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان است.

 

6.کمک به بهبود بافت های عضلانی پس از ورزش

درد عضلانی بعد از ورزش یکی از مشکلات ورزشکاران است برخی تمرینات ورزشی موجب تشکیل میکرو تروماها در عضلات می‌شود حرارت سونا باعث افزایش جریان خون به سمت عضلات بدن می‌شود از طرفی گرمای سونا سلول‌های که در ترمیم بافت‌های عضلانی نقش دارند را تحریک کرده و این امر موجب بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده، ازبین‌رفتن درد و التهاب ناشی از تمرینات سنگین ورزشی می‌شود.

 

7.کمک به کاهش وزن

یکی دیگر از فواید سونا که اکثرا شنیده‌ایم کمک به کاهش وزن است. اما این کاهش وزن آن‌قدر پایدار نیست گرمای سونا باعث افزایش ضربان قلب می‌شود و با بالارفتن ضربان قلب بدن انرژی بیشتری مصرف می‌کند بدن تعریق کرده و مایعات و آب بدن کاهش می‌یابد در نهایت می‌تواند کالری بسوزاند؛ اما این کاهش وزن موقتی است و این را هم باید در نظر گرفت که مقدار کالری‌سوزی با سونا بسیار کمتر از سوزاندن کالری از طریق ورزش‌هایی مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری است.

 

انواع سونا

حال که به فواید سونا پرداختیم بد نیست که در مورد انواع آن هم کمی صحبت کنیم:

  • سونا خشک: که به آن سونا فنلاندی هم گفته می‌شود این اتاق گرما به دلیل وجود رطوبت بسیار کم سونای خشک نام‌گذاری شده است. دمای اتاق در سونای خشک معمولاً بین ۷۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد است که بخار مستقیم به پوست نمی‌رسد و بیشتر اثر حرارتی دارد این نوع سونا آرامش‌بخش است و برای رفع تنش‌های عضلانی مناسب است. در طراحی سونای فنلاندی از چوب‌های مخصوص استفاده می‌شود در سونای خشک کنترل دما به طور منظم صورت می‌گیرد.
سونای خشک

سونای خشک (فنلاندی)

 

  • سونا بخار: به این نوع سونا حمام بخار هم گفته می‌شود دمای سونای بخار پایین‌تر از سونای خشک است رطوبت بالایی هم دارد رطوبت مهم‌ترین تفاوت بین سونای خشک و بخار است؛ بنابراین هوای مرطوب باعث می‌شود دما در سونای بخار کمتر احساس شود این نوع سونا برای بهبود تنفس، مرطوب کردن پوست مناسب است نکته مهمی که در استفاده از سونا بخار باید به یاد داشته باشید این است که زمان حضورتان در سونای بخار نباید بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باشد
سونا بخار

سونای بخار با رطوبت بالا

 

  • سونا قرمز: نوعی سونا است که از تابش امواج مادون‌قرمز استفاده می‌کند و بدون نیاز به گرم‌کردن هوا به‌صورت مستقیم به پوست نفوذ کرده و از این طریق بدن را گرم می‌کند مشخص است که سونای قرمز از سوناهای سنتی دیگر متفاوت است. دمای سونای قرمز معمولاً بین ۴۵ تا ۶۰ درجه است این سونا دمای پایین‌تری نسبت به سونای خشک و بخار دارد؛ اما به دلیل تابش مادون قرمز اثر گرمای بیشتری دارد؛ بنابراین استفاده از این سونا به دلیل تعریق زیاد موجب دفع سموم بدن، تسکین دردهای عضلانی و کاهش وزن می‌شود.
سونا قرمز

اتاق سونا قرمز

 

  • سونا نمک: در این نوع سونا دیوارهای اتاق با بلوک‌های نمک (نمک هیمالیا) پوشانده شده است. این نمک‌های حاوی مواد معدنی مفیدی هستند که با استنشاق یا تماس با پوست به بهبود سلامتی جسمانی کمک می‌کند. در سوناهای نمکی هم از گرما استفاده می‌شود این گرما باعث می‌شود ذرات نمک در هوای منتشر شود از طرفی نمک دارای خواص ضدعفونی‌کنندگی که می‌تواند هوا را از آلاینده‌ها و باکتری‌ها مضر پاک‌سازی کند.
حمام سونای نمک

سونا نمک که دیوارهای آن با سنگ های نمکی پوشیده شده است

 

نکات مهم هنگام استفاده از سونا

 ۱-قبل از ورود به حمام سونا بدن خود را با آب گرم شستشو دهید این کار باعث پاک‌سازی بهتر پوست در سونا می‌شود.

 ۲-محدودیت زمانی استفاده از سونا را هرگز فراموش نکنید مدت‌زمان استفاده از سونا بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه حتی کمتر است هرگز از سونا به مدت طولانی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است به سیستم قلبی و عروقی فشار آورد.

 ۳-تعریق زیاد می‌تواند موجب کم آبی بدن شود پس حتماً توصیه می‌شود قبل و بعد از استفاده سونا به مقدار کافی آب بنوشید.

 ۴-در سونا حتماً از حوله یا پارچه‌های نخی استفاده کنید و از تماس مستقیم بدن خود با سطح داغ سونا خودداری کنید.

 ۵-تنفس عمیق و آرام در سونا می‌تواند به کاهش استرس بدن کمک کند.

 ۶-پیش از رفتن به سونا از مصرف غذاهای سنگین خودداری کنید؛ زیرا این موارد می‌تواند تحمل بدن در برابر گرما را پایین بیاورد.

 ۷-اگر بیماری قلبی، فشارخون، یا هرگونه مشکل پزشکی دارید حتماً قبل از استفاده از سونا با پزشک خود مشورت کنید.

 ۸-بهتر است بعد از سونا به بدن خود استراحت داده و اجازه دهید بدن به دمای طبیعی خود بازگردد.

 

نتیجه گیری

سونا با همه فواید ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد استفاده از سونا به افراد با بیماری‌های قلبی، زنان باردار، افرادی که مبتلا به دیابت، مشکلات تنفسی، صرع یا اختلالات خونی هستند توصیه نمی‌شود همچنین این حمام داغ برای افرادی که تحت درمان‌های خاص مانند شیمی‌درمانی یا در حال مصرف داروهای خاص هستند مناسب نیست در کنار این موارد سونا ممکن است برای کودکان و سالمندان به دلیل عدم توانایی تحمل دما مناسب نباشد در پایان بهتر است قبل از استفاده از سونا از سلامت خود آگاه و یا با پزشک متخصص مشورت کنید.

ناراتک نوین آرکا (مجموعه گردشگری،تفریحی،ورزشی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *