استخر و شنا

آیا افزایش قد با شنا ممکن است؟

شناگر مرد در حال شنا در اعماق آب

آیا مسابقات المپیک شنا را تماشا کرده اید؟ متوجه قد بلندی شناگران شده اید؟ یا از تاثیر شنا در افزایش قد شنیده اید؟ عده ای براین باورند که افزایش قد با شنا امکان پذیر است، در صورتی که برخی دیگر باور دارند که این فقط یک افسانه است. همه ی ما می دانیم شنا کردن چه فوایدی دارد از تاثیرات آن در کاهش وزن گرفته تا  نقش مهمی که در سلامتی ارگان های بدن دارد. برخی از والدین برای رشد قد کودک و نوجوان خود ترجیح می دهند آنها را در کلاس های شنا ثبت نام می کنند. همچنین استخر شنا ارکیده خدمات مدرن و امکانات ویژه ای را برای دوستداران آب و آرامش فراهم کرده است.اما  در این مقاله می خواهیم بدانیم آیا واقعا شنا در افزایش قد تاثیر دارد؟ برای پاسخ به این پرسش تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

تاثیر شنا در افزایش قد

در هنگام شنا فشار یکسانی روی بدن ایجاد می شود، این فشار باعث آسیب نمی شود. بلکه گردش خون را بهبود و باعث رشد استخوان و عضلات بدن می شود. با انجام حرکات کششی در ورزش شنا، ستون فقرات کشیده می شود و ظرفیت مایع دیسک ها افزایش پیدا می کنند، که در نهایت موجب تقویت غضروف های بدن و کشیده تر شدن ستون فقرات می شود.

همچنین شنا می تواند در درمان زانو درد،مفاصل و آرتروز موثر باشد پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ما با موضوع آیا شنا برای زانو درد مناسب است؟ را مطالعه کنید.

شنا بدن را تحریک به ترشح هورمون رشد می کند به این ترتیب می تواند منجر به افزایش قد شود. علاوه براین، شنا کردن موجب بهبود در کیفیت خواب می شود جالب است بدانید که ترشح هورمون های رشد، در هنگام خواب بیشتر است.

از طرفی شنا کردن به صورت منظم عضلات پشت بدن را تقویت می کند و این باعث می شود یک شناگر بلند قد به نظر برسد حتی اگر واقعا قد بلندی نداشته باشد!

همه ی ما می دانیم که استرس و اضطراب اثرات منفی در سلامتی جسم دارند. کافی است چند بار به استخر بروید و در آب شنا کنید متوجه خواهید شد که شنیدن جریان آب چقدر به بدن شما آرامش می دهد، زیرا آب آرامش بخش است و شناکردن در آب می تواند تا حدودی استرس را کاهش دهد. همچنین شنا کردن در آب به افزایش جریان خون در مغز کمک می کند به این ترتیب، موجب می شود شرایط مساعدی برای رشد بدن فراهم شود.

 

تاثیر شنا در افزایش قد

شناگر مرد

 

حرکت مناسب شنا برای افرایش قد

بیشتر شناگران بدنی باریک، با شانه هایی پهن دارند، زیرا حرکات مختلف شنا باعث تعادل بدنی و خوش فرم شدن اندام می شود. حرکات شنا باعث تقویت عضلات و انعطاف پذیری بدن می شود.شاید درابتدا برایتان کمی سخت باشد اما نگران نباشید در آموزش شنای مبتدی به تمامی این حرکات مسلط خواهید شد. در زیر به معرفی چند حرکت مناسب برای افزایش قد با شنا می پردازیم:

  • شنای پروانه یکی از زیباترین و دشوارترین سبک‌های شنا است که نیاز به قدرت، هماهنگی و تکنیک بالایی دارد. در این نوع شنا، حرکات قوی و هماهنگ دست‌ها و پاها همراه با ریتم خاصی از حرکت بدن موجب کشیده‌تر شدن عضلات و ایجاد قدرت می‌شود.شنای پروانه، حرکات منظم دست و پا در شنای پروانه موجب کشیده تر شدن عضلات پشتی و ستون فقرات می شود.

 

شنا گرد مرد در حال انجام شنای پروانه در استخر

شنا پروانه

 

  • شنای کرال پشت یکی از سبک‌های رایج شنا است که در آن فرد به پشت در آب شنا می‌کند. در این نوع شنا، حرکات بازوها و پاها به‌طور هماهنگ انجام می‌شود، اما بر خلاف کرال سینه، صورت شناگر بالای آب قرار می‌گیرد و تنفس به راحتی صورت می‌گیرد.کرال پشت، در این حرکت بازوها به سمت عقب قرار می گیرد و فشار بر روی ستون فقرات کمتر می شود.

 

شناگرد مرد در حال انجام شنای کرال

شنا کرال پشت

 

  • شنای کرال سینه، در این سبک از شنا شانه ها،عضلات،پاها،باسن کشیده می شود. انجام کرال آسان است. و حتی افراد مبتدی هم می توانند به راحتی آموزش شنای کرال سینه را یادبگیرند شنای کرال سینه یکی از رایج‌ترین و سریع‌ترین سبک‌های شنا است.تنفس در این سبک به‌صورت جانبی انجام می‌شود؛ یعنی هنگام حرکت دادن یک دست به خارج از آب، شناگر سر خود را به همان طرف می‌چرخاند تا نفس بگیرد. با تمرین مستمر، افراد می‌توانند تکنیک این شنا را به‌خوبی یاد بگیرند و به مرور در آن مهارت پیدا کنند.

 

شناگرد در حال انجام شنای کرال سینه

شنای کرال سینه

 

  •  شنای قورباغه، با حرکت پاها بدن به سمت جلو کشیده می شود.در شنای قورباغه، حرکت پاها یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای پیشروی در آب است. در این نوع شنا مانند شنای نمایشی، پاها به شکل خاصی حرکت می‌کنند تا بدن به جلو کشیده شود. ابتدا شناگر پاها را به داخل جمع کرده، زانوها را خم می‌کند و سپس پاها را به سمت بیرون و عقب باز می‌کند و به‌طور هم‌زمان به داخل فشار می‌دهد. این حرکت باعث می‌شود تا آب به عقب رانده شود و نیروی لازم برای حرکت به سمت جلو ایجاد گردد. حرکت پاها در شنای قورباغه باید هماهنگ و متوازن با حرکت دست‌ها و تنفس باشد تا بدن به‌طور مؤثر به سمت جلو حرکت کند.
شنا کردن مرد در استخر

شنای قورباغه

 

درصورتی که در شنا مبتدی هستید بهتر است با وسایل موردنیاز شنا آشنا باشید. داشتن این وسایل در یادگیری شنا به شما کمک می کند. یادتان باشد، افزایش قد با شنا تنها زمانی می تواند اثر گذار باشد، که این ورزش را اصولی انجام دهید. بهتر است بدانید سبک های معرفی شده شنا، کالری سوزی زیادی دارند و همچنین در اصلاح فرم بدن و افزایش قد هم تاثیرگذار هستند.

قد شناگران حرفه ای

قد شناگران حرفه‌ای معمولاً بلندتر از میانگین افراد عادی است. این امر به دلیل ترکیب ژنتیکی و تأثیر ورزش است که در شناگران حرفه‌ای دیده می‌شود. در حالی که قد به‌تنهایی تعیین‌کننده موفقیت در شنا نیست، ولی می‌تواند مزایای زیادی در سرعت و کارایی آن‌ها در آب ایجاد کند.

قد برخی از شناگران:

  • مایکل فلپس (Michael Phelps) – یکی از بهترین شناگران تاریخ: با 1.93 متر،فلپس به دلیل قد بلند و بالاتنه قوی‌اش از امتیاز ویژه‌ای در مسابقات شنا برخوردار بود.

 

  • کیتی لدکی (Katie Ledecky) – از بهترین شناگران زن جهان: با 1.83 متر، لدکی با قد بلند و قدرت بالای بدنی خود، توانایی فوق‌العاده‌ای در مسافت‌های طولانی دارد.

 

  • ریان لاکتی (Ryan Lochte) – شناگر مشهور آمریکایی:با قد 1.88 متر

 

  • کایلی ماس (Kylie Masse) – قهرمان جهان در کرال پشت: با قد 1.73 متر

 

  • کائلب درسل (Caeleb Dressel) – یکی از سریع‌ترین شناگران جهان: با قد 1.91 متر

چرا قد بلند در شنا مزیت است؟

 قد بلند معمولاً به شناگران کمک می‌کند که بازوها و پاهای بلندتری داشته باشند، که باعث می‌شود با هر حرکت در آب مسافت بیشتری را طی کنند.از طرفی افراد بلندقدتر به دلیل افزایش سطح تماس بدن با آب می‌توانند سریع‌تر شنا کنند و انرژی کمتری برای هر حرکت صرف کنند. همچنین قد بلند و طول بالاتنه بیشتر به شناگر کمک می‌کند که با هر حرکت نیروی بیشتری به آب وارد کند.

البته قد تنها یک عامل موفقیت در شنا است و عواملی مانند تکنیک، قدرت بدنی، تمرین و تجربه نیز نقش بسیار مهمی در موفقیت شناگران حرفه‌ای دارند.

 

سن و زمان مناسب شنا برای افزایش قد

شنا برای همه سنین مفید است و هیچ محدودیت سنی ندارد. از کودکان 4 سال به بالا، همه می توانند از فواید بی‌شمار آن برای سلامتی خود بهره ببرند.امابهترین زمان برای تأثیر ورزش‌هایی مانند شنا بر افزایش قد، دوران قبل از بلوغ و دوران بلوغ است. این بازه معمولاً بین سنین 8 تا 16 سال (برای دختران) و 9 تا 18 سال (برای پسران) است. در این دوران، صفحات رشد استخوان‌ها هنوز باز هستند و ورزش‌هایی که شامل کشش و تقویت عضلات و ستون فقرات می‌شوند، می‌توانند به افزایش قد کمک کنند.

بهترین زمان برای شنا:

  • صبح: شنا در اول صبح هورمون‌های رشد را تحریک می‌کند و باعث افزایش انرژی در طول روز می‌شود.
  • عصر: شنا در ساعات پایانی عصر به بهبود کیفیت خواب و افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند.

میزان و دفعات:

  • 3 روز در هفته: برای بهره‌مندی از فواید کامل شنا، بهتر است 3 روز در هفته به مدت نیم ساعت شنا کنید.

 

افزایش قد با شنا برای کودکان

شنا کودک

 

نکاتی برای افزایش قد با شنا

فرقی نمی کند شما برای شنا کردن چه هدفی دارید لازم است هنگام رفتن به استخر و شنا کردن به یک سری از نکات توجه کنید تا شاهد تاثیرات این ورزش بر روی بدن خود باشید:

  •  قبل از رفتن به داخل آب و برای جلوگیری از آسیب مفاصل و عضلات، حتما تمریناتی برای گرم کردن بدن خود انجام دهید.

 

  • خوردن یک وعده غذای سالم و سبک قبل از شنا کردن می تواند انرژی شما در طول شنا حفظ کند.

 

  • برای اثر بخشی بیشتر افزایش قد با شنا، بهتر است این ورزش را با سایر ورزش های کششی ترکیب کنید.

 

 

تاثیر ورزش در افزایش قد

همانطور که می دانید ژنتیک نقش بسیار مهمی در افزایش قد دارد. دانشمندان تخمین زدنند که بیش از 80 درصد از قد افراد با تغییرات DNA تعیین می شود. علاوه بر تاثیرات ژنتیکی و بیولوژیکی، عوامل محیطی مانند تغذیه مادر در دوران بارداری هم بسیار بر هورمون های رشد موثر است. اما انجام ورزش منظم هم یکی از عوامل موثر در رشد قد است.

اگر فرزندان شما در سن رشد هستند حتما آنها را به ورزش کردن تشویق کنید. اینکه فعالیت بدنی مستمر در دوران کودکی می تواند در رشد موثر باشد یک واقعیت اثبات شده است. زیرا ورزش به تحریک هورمون رشد و جذب بهتر مواد مغذی در بدن کمک می کند.

 

شنا به تنهایی کافی نیست!

شنا ورزشی عالی است اما ترکیب آن با تمرینات کششی می تواند نتیجه بهتری برای افراد داشته باشد به علاوه در کنار ورزش شنا، بسکتبال، والیبال، دوچرخه سواری و پیلاتس ورزش هایی هستند که می توانند به صورت بالقوه و با تحریک رشد استخوان ها بر افزایش قد کودک و نوجوانان در حال رشد موثر باشند. درکنار داشتن یک برنامه ورزشی نباید از اهمیت تغذیه سالم در دوران رشد غافل شد.

 

جمع بندی

نمی توان به صورت قاطعانه به سوال تاثیر شنا برای افزایش قد پاسخ داد، زیرا هنوز شواهدی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. همچنین نمی توان انتظار داشت که تنها با شنا کردن چندین سانت به قد افراد اضافه شود، اما همانطور که گفتیم شنا به تقویت عضلات و ستون فقرات بدن کمک می کند و یک شناگر را بلند قد نشان می دهد.

در نهایت شنا کردن یک ورزش لذتبخش بخصوص در فصل تابستان به شمار می آید. شما می توانید با بازدید از سایت ناراتک نوین (مجموعه گردشگری تفریحی ورزشی آرکا)از خدمات و امکانات استخر و شنا این مجموعه بهره مند شوید.

اگر علاقه مند هستید در این مورد بیشتر بدانید مقاله ی سایت vinmec را نیز درباره ی افزایش قد با شنا مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول

  • ورزش های مناسب برای افزایش قد چیست؟

بهترین ورزش ها در افزایش قد با شنا،ژیمناسیک،بازی های بسکتبال، والیبال ،دوچرخه سواری و پیلاتس می باشند.

 

  • کدام حرکت شنا برای تقویت و کشش عضلات مفید است؟

تمام سبک های شنا می تواند مفید باشد اما همان طور که در قسمت های قبلی این مقاله اشاره شد حرکت کرال پشت و کرال سینه برای کشش و تقویت ستون فقرات می تواند مناسب باشد.

 

  • آیا شنا کردن در کودکی یا نوجوانی می تواند به رشد قد کمک کند؟

در جواب باید بگوییم بله،شنا کردن در دوران کودکی و نوجوانی می تواند به رشد استخوان و عضلات کمک کند همچنین فعالیت های ورزشی منظم هم می تواند در افزایش قد موثر باشد.

 

  • آیا شنا کردن به بهبود وضعیت ایستادن کمک می کند؟

بله، شنا با تقویت عضلات پشت و جلو (شکم) تغییرات مثبتی در حالت ایستادن و نشستن فرد ایجاد می کند.

 

  • افزایش قد با شنا در بزرگسالان هم ممکن است؟

در بزرگسالی رشد استخوان ها متوقف می شود پس نمی‌توان انتظار داشت شنا در افزایش قد بزرگسالان مؤثر باشد؛ اما این ورزش می تواند به بهبود حالت های ایستادن و تقویت  عضلات بدن کمک می‌کند.

 ناراتک نوین آرکا (مجموعه گردشگری، تفریحی ورزشی آرکا)  

دیدگاهی در مورد “آیا افزایش قد با شنا ممکن است؟

  1. مریم گفت:

    شنا برای افرادی که آرتروز دارند مناسبه؟

    1. پریماه محمدی گفت:

      سلام کاربرگرامی،بله شنا یکی از بهترین ورزش ها برای درمان درد آرتروز است.دلیل این امر آن است که شنا موجب کاهش فشار روی مفاصل می شود از طرفی آب درمانی و شنا برای زانو درد و گرفتگی های عضلانی نیز ورزشی عالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *