سوارکاری

چگونه تعادل خود را روی اسب حفظ کنیم؟

یک مرد جوان سوار بر اسب قهوه ای

تعادل در اسب سواری کلید موفقیت سوارکاران حرفه ای است، اگر بارها در اسب سواری تعادل خود را ازدست‌داده‌اید و از افتادن از روی اسب خسته شده‌اید، برای یک‌بار هم که شده باید تکنیک‌های تعادل بر روی اسب را یاد بگیرید تا بتوانید از سوارکاری لذت ببرید و اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا کنید.
در این مقاله، از سری مقالات ناراتک نوین آرکا به بررسی عوامل مؤثر در حفظ تعادل و اشتباهاتی که باعث می‌شود در اسب سواری تعادل نداشته باشید می‌پردازیم.

عوامل مؤثر بر حفظ تعادل در اسب سواری

حفظ تعادل در اسب‌سواری یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر سوارکار باید به آن تسلط پیدا کند. سوارکاران برای بهره مندی ازفواید اسب سواری  ابتدا باید یاد بگیرند که بر روی اسب بدن خود را کنترل کنند. تعادل خوب نه‌تنها باعث می‌شود سواری لذت‌بخش‌تر شود، بلکه ایمنی سوارکار و اسب را تضمین می‌کند. عوامل متعددی بر حفظ تعادل در اسب سواری به رعایت عوامل مهمی بستگی دارد که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

 

  • حفظ آرامش در سوارکاری

حفظ آرامش از اصول پایه در آموزش سوارکاری است. اگر سوارکار مبتدی باشید و یا حتی سوارکار حرفه‌ای، ترس از سقوط همواره در شما وجود دارد که این ترس باعث استرس بیشتر در سوارکاری می‌شود. مسئله مهم این است که در برابر این احساس ترس، منطقی رفتار کنید و تا جایی که می‌توانید این احساس ترس و فشار را از خود دور کنید. هنگام سوارشدن بر اسب، هرگز بدن و ماهیچه‌های خود را سفت نکنید در واقع مثل آدم‌آهنی روی اسب ننشینید و انعطاف داشته باشید.

  • هماهنگی مرکز ثقل اسب و سوارکار

همهٔ موجودات یک مرکز ثقل دارند که با هماهنگ‌شدن آن با زمین می‌توانند تعادل خود را حفظ کنند. انسان با ایستادن بر روی دوپایش، اسب‌ها با قرارگرفتن روی دودست و دوپایشان و یک سوارکار با حفظ آرامش خود و قراردادن مداوم مرکز ثقلش به طور عمود با مرکز ثقل اسب می‌تواند تعادل خود را حفظ کند.
مرکز ثقل اسب دقیقاً همان جایی است که زین اسب قرار می‌گیرد. با حرکت‌کردن اسب مرکز ثقل آن هم تغییر می‌کند و سوارکار باید بتواند به طور مداوم خود را با این تغییرات هماهنگ کند.
در هنگام اسب‌دوانی یا پرش اسب، زمانی که سوارکار مرکز ثقل خود را به جلو می‌کشد، هدفش تربیت اسب برای حرکت نمایشی نیست بلکه می‌خواهد به اسب برای بهتر دویدن و یا پریدن کمک کند.

  • وضعیت قرارگیری بدن سوارکار

قرارگرفتن بدن سوارکار در یک وضعیت صحیح به او کمک می‌کند تا با حرکات اسب هماهنگ شود. طریقه نشستن، وضعیت دست‌ها و پاها در داشتن تعادل بر روی اسب باید این‌گونه باشد:
زمانی که بر روی اسب نشسته‌اید باید تعادل خود را هم از لحاظ عمودی و هم از لحاظ افقی حفظ کنید. منظور از تعادل عمودی این است که بالاتنه خود را به‌صورت صحیح قرار دهید. یعنی خیلی نباید به سمت جلو و یا به سمت عقب بنشیند و تعادل افقی به این معناست که نباید به سمت چپ و راست منحرف شوید. استخوان‌های نشیمن‌گاه خود را کاملاً بروی زین قرار دهید و کمر خود را کاملاً صاف نگه دارید. زانوها را کمی خم کنید. درحالی‌که ساق پاها به‌صورت عمود بر زمین است پاهایتان را در رکاب قرار دهید به‌طوری‌که پنجه پا در داخل رکاب باشد. در حرکت مستقیم تعادل در قرارگرفتن پا بر روی رکاب را حفظ کنید و روی یکی از رکاب‌ها بیشتر از دیگری تکیه نکنید. آرنج‌ها نباید از پهلو فاصله داشته باشد و در واقع باید رنج‌ها را به پهلو چسبانید و با کمک دودست، افسار اسب را بگیرید.

یک پسربچه در حال تمرین اسب سواری

با نشستن اصولی بر روی اسب،به حفظ تعادل خود بر روی اسب کمک کنید.

  • هماهنگی با حرکت اسب

یکی از مهم ترین جنبه های اسب سواری هماهنگی با حرکات اسب است. حفظ هماهنگی بر روی ایمنی،لذت و پیشرفت سوارکار تاثیر مستقیم می گذارد. زمانی که سوارکاران بتوانند با حرکات اسب هماهنگ شوند، نه تنها اسب سواری لذت بخش و نرم تر می شود، بلکه کنترل اسب نیز آسان خواهد بود. بنابراین، اسب‌ها ریتم و سرعت مخصوص خود را دارند. برای اینکه بتوانید تعادل خود را روی اسب حفظ کنید باید با حرکت‌های اسب هماهنگ شوید و بدن خود را با آن تنظیم کنید.

  • استفاده از تجهیزات مناسب

قبل از سوارشدن بر روی اسب حتماً نکات ایمنی را رعایت کنید و از کلاه و کفش ایمنی و مناسب استفاده کنید و از تجهیزات مناسب اسب سواری مانند زین، رکاب و افسار مناسب، غافل نشوید. چون در غیر این صورت ممکن است حوادث ناگواری رخ دهد.

نکات مهم در انتخاب تجهیزات:

  • تجهیزات باید متناسب با اندازه و شکل بدن سوارکار و اسب باسد.
  • از تجهیزات با کیفیت و استاندارد استفاده کنید.
  • تجهیزات را متناسب با نوع فعالیت خود انتخاب کنید.
  • تجهیزات را به طور منظم تمیز کنید.

7 اشتباه که باعث عدم تعادل بر روی اسب می‌شود

تا به اینجا دانستیم که حفظ تعادل در اسب‌سواری از ضروری‌ترین مهارت‌ها در سوارکاری است. در ادامه به بررسی ۷ اشتباه رایج که افراد در هنگام سوارکاری انجام می‌دهند و باعث افتادن آن‌ها از اسب می‌شود می‌پردازیم:

1.ترس

همان‌طور که در بالا گفتیم ترس از افتادن اسب یکی از عواملی است که همواره با سوارکاران وجود دارد، همین ترس بزرگ‌ترین مانع برای داشتن حفظ تعادل بر روی اسب است. وقتی که سوارکار می‌ترسد، ناخودآگاه عضلاتش سفت می‌شود و در نتیجه تعادلش به هم می‌خورد. اما خبر خوب این است که این ترس قابل غلبه است. با استفاده از روش‌های درست و تمرین مداوم، می‌توان به‌تدریج بر این ترس غلبه کرد و به یک سوارکار با اعتمادبه‌نفس تبدیل شد.

2.سفت کردن عضلات

اگر احساس ترس نمی‌کنید؛ ولی بازهم عضلات خود را سفت نگه می‌دارید سفت کردن عضلات باعث کاهش انعطاف‌پذیری و محدودشدن حرکت می‌شود. این موضوع سبب می‌شود که سوارکار نتواند با حرکت‌های اسب هماهنگ شود و تعادلش رو از دست می‌دهد؛ بنابراین، بهتر است قبل از سوارکاری تمرینات کششی ساده‌ای انجام دهید همچنین ماساژ، یوگا، پیلاتس، تنفس صحیح می‌توانند به کاهش تنش عضلانی و بهبود گردش خون کمک کند.

3.چسبیدن به زین

یکی از رایج‌ترین اشتباهات، چسبیدن محکم به زین و اسب است. اگر برای اینکه تعادل داشته باشید پاهای خود را محکم به اسب و زین می‌چسبانید، سخت در اشتباهید چون برعکس انتظارتان باعث می‌شود که نتوانید با حرکت‌های اسب هماهنگ شوید و تعادل خود را از دست می‌دهید.درنهایت پیشنهاد می شود آرامش خود را حفظ کنید و از عضلات مرکزی بدن خود برای حفظ تعادل استفاده کنید.

4.کشیدن افسار

همان‌طور که در مقاله خطرات اسب سواری یکی از دلایل سقوط ایجاد تنش به هر دلیلی برای اسب عنوان کردیم، هرگونه کشیدن افسار هم باعث ایجاد تنش در دهان اسب و در نتیجه واکنش‌های غیرمنتظره‌ای از طرف اسب می‌شود. این واکنش‌ها سبب ازدست‌دادن تعادل و درنتیجه سقوط از اسب می‌شود.به‌جای کشیدن افسار، سعی کنید با استفاده از نشانه‌های ظریف، اسب را هدایت کنید.

یک مرد در حال سقوط اسب

با کشیدن ناگهانی افسار و ایجاد تنش در دهان او منتظر هرگونه رفتار غیرمنطقی از اسب باشید.

5.خم‌شدن به جلو

علاوه بر اینکه این حرکت سبب ایجاد فشار زیاد بر روی کمر سوارکار می‌شود، باعث می‌شود که مرکز ثقل سوارکار به جلو منتقل شود و با مرکز ثقل اسب عمود نباشد.همچنین خم شدن به جلو یکی از اشتباهاتی است که اغلب سوارکاران در آموزش اسب سواری یورتمه انجام می دهند.درواقع خم‌شدن به جلو موجب برهم‌خوردن تعادل سوارکار بر روی اسب می‌شود.

6.نگاه‌کردن به پایین

ازآنجایی‌که سوارکاران مبتدی هنگام سوارشدن بر اسب دچار ترس و اضطراب می‌شوند. سعی می‌کنند با نگاه‌کردن به پایین یا اسب خود ترس و اضطراب خود را کم کنند، برای همین تمرکز خود را از دست می‌دهند، نمی‌توانند مسیر درست را شناسایی کنند و تعادل خود را از دست می‌دهند. اما سعی کنید به یک نقطه ثابت در افق نگاه کنید، شانه‌های خود را شل کرده و سر خود را بالا نگه دارید همچنین با تمرین مداوم می‌توانید عادت نگاه‌کردن به پایین را ترک کرده و به طور طبیعی به جلو نگاه کنید.

7.استفاده نادرست از رکاب‌ها

یکی دیگر از اشتباهات سوارکاری، استفاده از رکاب‌های خیلی بلند یا خیلی کوتاه است که می‌تواند باعث شود که سوارکار نتواند به‌درستی روی زین بنشیند و تعادلش رو از دست بدهد. همچنین طول نامناسب باعث فشار بر زانو مچ پاها می‌شود. سوارکاری که رکاب‌های نامناسب دارد نمی‌تواند به طور مؤثر بر اسب تأثیر بگذارد. مشورت با مربی به شما کمک می‌کند تا طول مناسب برای رکاب را تعیین کنید، هنگامی که در رکاب قرار می‌گیرید، زانوی شما باید در زاویه تقریباً ۹۰ درجه باشد.

چگونه می‌توان مهارت حفظ تعادل روی اسب را بهبود داد؟

برای اینکه با حفظ تعادل، از سوارکاری لذت بیشتری ببرید و اعتماد به نفس و مهارت خودتان را  افزایش دهید،می توانید با استفاده از موارد زیر آن را در خود  تقویت کنید:

  • تمرین مداوم

ازآنجایی‌که حفظ تعادل بر روی اسب یک مهارت اکتسابی است و بهبودیافتن در آن، زمان بر است با تمرین مداوم و منظم می‌توانید در حفظ تعادل در سوارکاری مسلط شوید.همچنین بر اساس گفته سایت ridersposition برای داشتن تعادل با یک موقعیت صحیح داشته باشید تا بتوانید به خوبی بدن خود را روی اسب کنترل کنید. این مهارت تنها با تمرین مداوم به دست می آید.

  • تقویت عضلات مرکزی بدن

با کمک تمرین‌های تعادلی مانند سوارکاری بدون زین، یوگا و پیلاتس و یا تمرین روی توپ سوئیسی عضلات مرکزی خود را تقویت کنید تا بتوانید تعادل خود را روی اسب به‌خوبی حفظ کنید.

  • آموزش حرفه‌ای

برای اینکه بتوانید در حفظ تعادل بر روی اسب مسلط شوید، تأثیر آموزش حرفه‌ای زیر نظر یک مربی باتجربه را دست‌کم نگیرید.
باشگاه سوارکاری هامون در مجموعه تفریحی ناراتک نوین با داشتن مربیان باتجربه و حرفه‌ای، اسب‌های آرام و آموزش‌دیده و مانژسوارکاری استاندارد باتوجه‌به نیاز و سطح شما کلاس‌های گروهی و خصوصی برگزار می‌کند. برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

سخن پایانی

به این نکته مهم توجه داشته باشید که حفظ تعادل روی اسب یک فرآیند تدریجی است، برای توانمند شدن در این زمینه از هر فرصتی برای تمرین استفاده کنید و حتماً در این زمینه آموزش اصولی و حرفه‌ای ببینید تا بتوانید با حفظ تعادل بر روی اسب، از اسب سواری لذت ببرید.

سؤالات متداول

  • آیا برای حفظ تعادل روی اسب به قدرت بدنی خاصی نیاز است؟

بله، قدرت بدنی خوب به‌خصوص در عضلات مرکزی، به حفظ تعادل کمک می‌کند، اما مهم‌ترین عامل هماهنگی و انعطاف‌پذیری است. حتی افراد باقدرت بدنی کم نیز با تمرین منظم می‌توانند تعادل خوبی روی اسب داشته باشند.

  • آیا ترس از افتادن از اسب، بر تعادل تأثیر می‌گذارد؟

بله، ترس از افتادن باعث می‌شود عضلات سفت شده و تعادل از دست برود. سعی کنید با تمرینات آرامش‌بخش و تمرکز بر حرکات اسب، ترس خود را مدیریت کنید.

  • آیا سن و وزن بر توانایی حفظ تعادل روی اسب تأثیر می‌گذارند؟

سن و وزن می‌توانند بر توانایی فیزیکی افراد تأثیر بگذارند، اما با تمرین مناسب، افراد در هر سنی و با هر وزنی می‌توانند تعادل خوبی روی اسب داشته باشند.

  • چرا حفظ تعادل بر روی اسب مهم است؟ 

همان‌طور که اشاره کردیم عدم تعادل می‌تواند منجر به سقوط و آسیب‌دیدگی اسب و سوارکار شود. سوارکاری که تعادل خوبی داشته باشد، می‌تواند به‌راحتی اسب خود را هدایت کند. زمانی که تعادل خوبی بر روی اسب داشته باشید، می‌توانید با اطمینان خاطر از سوارکاری لذت ببرید.

  • عوامل موثر بر حفظ تعادل بر روی اسب چیست؟ 

وضعیت بدن،نحوه نشستن،ارتباط با اسب، تمرین مداوم و تجهیزات مناسب مانند: زین،رکاب، کلاه ایمنی به حفظ تعادل کمک می کند.

ناراتک نوین آرکا(مجموعه گردشگری،تفریحی ورزشی آرکا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *